وجود ۷۴ مدرسه «شبه کپری» و «خشتی گلی» در لرستان

madares kapari

دریافت خبر از: سپیده نامور Sepideh Namvar

 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان لرستان از وجود ۷۴ مدرسه «شبه کپری» و «خشتی گلی» در این استان خبر داد که اطراف آنها سنگ و روی آن نایلون است.

 محمد چگنی ظهر سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان لرستان با اشاره به اینکه مدرسه ای با نام کپری در لرستان نداریم، اظهار داشت: “مدارسی داریم که با استفاده از مصالح منطقه ای ساخته شده اند و نمی توان نام آنها را کپر گذاشت”.

وی با بیان اینکه ۲۴ مدرسه شبه کپری و ۵۰ مدرسه خشتی، گلی و چوبی در لرستان وجود دارد، تصریح کرد: “در حال رایزنی با بنیاد برکت، بنیاد علوی، خیرین مدرسه ساز و قرارگاه خاتم الانبیا هستیم تا بتوانیم امسال موضوع این مدارس را جمع کنیم”.

۱۱۷ کانکس برای مناطق عشایری استان ارسال شد

مدیرکل نوسازی مدارس استان لرستان با اشاره به صعب العبور بودن مناطق عشایری و کوچ رو لرستان افزود: “سال گذشته بالغ بر ۱۱۷ کانکس را برای مناطق عشایری استان ارسال کردیم و برای هرکانکس ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان هزینه کردیم که این مقدار هزینه هنگفتی بود”.

چگنی با بیان اینکه این کانکس ها هر کدام ۲ تا ۳ محصل دارند، تصریح کرد: “خود عشایر با وضعیت کنونی مدرسه ها مشکلی ندارند و فقط نیازمند تجهیزاتی مانند چادر و پلاستیک هستند”.

وی یادآور شد: “در این راستا ۴۰ چادر به عشایر استان داده ایم”.

مدیرکل نوسازی مدارس استان لرستان با تاکید بر اینکه کلمه کپر برگرفته از استانهای مرکز ایران مانند کرمان و سیستان و بلوچستان است و به فضاهایی مدور و مخروط وار که از چوب و حصیر ساخته شده اطلاق می شود و چنین فضایی در لرستان وجود ندارد، افزود: در لرستان مدارسی داریم که اطراف آنها سنگ و روی آن نایلون است.

برای کپرزدایی جشن نمی گیریم

چگنی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر برگزار شدن جشن کپر زدایی در لرستان در حالیکه همچنان این نوع مدارس در استان وجود دارد گفت: “من در این جشن نبوده ام و جشنی برای این موضوع هم نمی گیرم”.

وی با بیان اینکه این نوع مدارس شبه کپری و خشتی در مناطقی واقع شده اند که حتی مال رو نیز نیست و نهایتا دو تا سه دانش آموز در آنجا است، تصریح کرد: “باید راهکار بهتری برای رفع مشکل این نوع مدارس اندیشیده شود”.

مدیرکل نوسازی مدارس استان لرستان با اشاره به اینکه کانکس هایی که قبلا به مناطق صعب العبور ارسال کرده ایم پس از فارغ التحصیلی دانش آموزان در محل مانده اند و عشایر در آنها کاه و یونجه ریخته و نگهداری می کنند، اظهار داشت: “باید مدارس عشایری با استفاده از مصالح بومی و با توانمندی خودشان احداث شود”.

چگنی ادامه داد: “مخالف جمع آوری مدارس شبه کپری و خشتی نیستیم اما برای انجام این کار مشکلات عدیده ای وجود دارد که باید حل شود”.

وی تصریح کرد: “این موضوع که عشایر یک جا ساکن نیستند هم بر مشکلات افزوده است”.خبرگزاری هرانا ـ۱۳۹۵/۰۶/۲۳