رویکرد حمایتی قانون نسبت به جرایم نوجوانان/والدین کودک آزار مجرم هستند

فرستنده: وحید ترابی  Wahid Torabi

رئیس شعبه 108 کیفری دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان ساری با اشاره به رویکرد حمایتی قانون نسبت به جرایم کودکان و نوجوانان گفت: والدینی که نسبت به آزار کودکان اقدام می کنند مجرم هستند.

مازندران حجت‌الاسلام حمید حسینیان به مناسبت روز کودک در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی در ساری با اشاره به حقوق کیفری نسبت به اطفال و نوجوانان اظهار کرد: از سال 92 قانون نسبت به اطفال و نوجوانان رویکرد حمایتی دارد؛ تا سال 92 گرایش به نوجوانان در حد بالغین بود و با آنها مانند بالغین رفتار می کردند اما در رابطه با مجازات اسلامی سال 92 تغییر نگرش پیدا کرد.

حسینیان با اشاره به اینکه حقوق کیفری اطفال و نوجوانان مبانی که دنیا با آن سروکار دارد کنوانسیون حمایت از کودکان است و در جمهوری اسلامی توسط مجلس شورای اسلامی بر اساس مبانی اسلامی قوانین مربوطه تصویب می شود، تصریح کرد: حمایت از اطفال در دو بخش بزه دیده یا بزه کار تعبیر می شود و واکنش در برابر کودکان در حد تامینی است.

وی با تاکید بر اینکه بعضی از کودکان بزه کار هستند که مرتکب جرم شدند اما کودک آزاری مجرم است و فرد مجرم مجازات می شود، ادامه داد: کودک آزاری از سال 74 به بعد یک نوع قانون شد حتی توسط پدر و مادر کودک آزاری صورت گرفت والدین مجرم شناخته می شوند.

رئیس شعبه 108 کیفری دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان ساری یادآور شد: کودک تا 9 سال شمسی هر اقدام مجرمانه ای انجام دهد مجرم شناخته نمی شود اما 9 سال به بالا مجرم شناخته می شود، اطفال پس از ارتکاب جرم به مراکز بازپروری اعزام می شود و شامل مجازات کیفری نمی شوند.

وی افزود: اگر کسی از اطفال برای مقاصد مجرمانه خود سو استفاده کنند مجرم شناخته و مجازات می شوند از سویی کودکان دارای ضعف جسمانی و عقلی مجازات شامل آنها نمی شود.

حسینیان یادآور شد: اگر طفل به یک شخص صدمه رساند و خسارت وارد کرد تا سقف 10 میلیون باید خود پرداخت کند و یا در آینده پرداخت کند اما بیش از 10 میلیون خسارت وارد شده را والدین مانند پدر، مادر و پدربزرگ باید پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه کودکان پس از ارتکاب جرمی مانند حمل مواد مخدر به کانون اصلاح تربیت معرفی می شوند تا تربیت کامل درباره آنان صورت گیرد، بیان کرد: مددکاران از وضعیت مالی و اجتماعی کودک تحقیق می کنند پس از آن پرونده شخصیتی تشکیل تا علت های آن در پرونده ذکر شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه مقررات کنونی برای کودکان کامل است، بیان کرد: اگر زن باردار یا دارای کودک در زندان به سر برد تا زمان شیردهی بچه قصاص نمی شود و نیز می شود برای بچه دایه گرفت و حضانت آن را بر عهده پدر گذاشت.

رئیس شعبه 108 کیفری دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان ساری با تاکید بر اینکه برخی از خانواده ها نسبت به تربیت فرزندان خود بی تفاوت هستند و خوردن مشروب توسط فرزندان برای بعضی از خانواده ها اهمیتی ندارد؛ گفت: والدین باید برای حضور فرزندان در خانه پیگیری داشته باشند و اجازه ندهند شب ها بیرون از خانه بمانند.

این مسئول در توصیه به والدین عنوان کرد: خانواده ها باید در رفتار و کردار صداقت داشته باشد و به فرزندان و جوانان کنترل نفس آموزش دهند.

وی با تاکید براینکه جامعه نسبت به کودکان باید احساس مسئولیت داشته باشد، تصریح کرد: گذشت بسیار مهم است و مومنان باید از برخی پرونده ها گذشت کنند و تا جایی که امکان دارد برای نوجوانان پرونده سازی نکنند.به گزارش ایسنا : پنجشنبه 21 مهر 1395