5 هزار کودک خیابان در تهران/تعیین 6 محور در جنبش مسئولیت اجتماعی

فرستنده: وحید ترابی  Wahid Torabi

 رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پذیرش دو هزار و 640 کودک خیابان طی دو ماه گذشته در تهران گفت: پیش بینی می شود چهار تا پنج هزار کودک کار در تهران باشند.

 انوشیروان محسنی بندپی روز سه شنبه در نشست خبری همایش مسئولیت اجتماعی افزود: این سازمان آمادگی دارد تا افراد رهاشده از جمله کودکان خیابان را با همکاری نیروی انتظامی پذیرش کند.
وی یادآور شد: طی دو ماه گذشته دو هزار و 640 از کودکان خیابان را در تهران پذیرش کردیم و امیدواریم تا قبل از پایان این ماه نسبت به پذیرش دیگر کودکان خیابان نیز اقدام شود.
محسنی بندپی خاطرنشان کرد: البته در این زمینه خلاء قانونی نیز وجود دارد یعنی اگر والدین بیایند و کودکان خود را بخواهند ، بهزیستی که براساس حکم قضایی ، مسئولیت موقت آنها را برعهده گرفته باید آنان را به والدین شان تحویل دهد .
وی تصریح کرد: معاونت پیشگیری قوه قضائیه به ما قول داده که از این به بعد اگر دو بار این اتفاق بیفتد (کودک به عنوان کودک خیابان پذیرش شود) ، صورت جلسه ای تنظیم شود و برای بار سوم کودک به خانواده ها تحویل داده نمی شود.
محسنی بندپی افزود: 40 تا 50 درصد کودکان کار در کشور ، غیرایرانی هستند.
محسنی بندپی یادآور شد: کودکان خیابان دو گروه هستند، گروه اول فاقد سرپرست، پناهگاه و مسکن هستند و گروه دوم نیز کودکان استثمار شدند از سوی افراد حرفه ای در برخی نقاط شهر برای مقاصد پلید و نامیمون استقرار یافته اند.
وی ادامه داد: ما برای گروه اول این آمادگی را داریم که حتی اگر دستگاه های همکار به ما کمک نکنند، نسبت به پذیرش آنها در کلانشهرها و آموزش آنها اقدام کنیم.

**همایش مسئولیت اجتماعی
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: همایش مسئولیت اجتماعی ، 24 آبان ماه جاری در سالن اجلاس برگزار می شود و در آن سازمان های دولتی ، بنگاه های اقتصادی و حتی افراد نقش آفرین در ایفای مسئولیت اجتماعی از سوی رئیس جمهور تقدیر می شوند.
محسنی بندپی افزود: در جنبش مسئولیت اجتماعی در کشور ، 6 محور را شامل مسئولیت اجتماعی توسط خود دولت، ایجاد گفتمان مسئولیت اجتماعی ، چگونگی تاثیرپذیری از گفتمان اجتماعی، چگونگی تعریف مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی ، بهره گیری از فرهنگ غنی اسلام و تغییر نگرش فرهنگ به این مقوله را تعیین و تقسیم بندی کردیم.
رئیس سازمان بهزیستی گفت: مسئولیت اجتماعی را می توان یک وظیفه مبتنی بر مشارکت مثبت در زندگی با رویکرد متعهدانه دانست که حس تعلق اجتماعی را به همراه دارد.
محسنی بندپی افزود: اعطای نشان مسئولیت اجتماعی همزمان با یادواره شهید فیاض بخش -بنیانگذار سازمان بهزیستی- برگزار می شود و همایش مسئولیت اجتماعی در نظر دارد نسبت به شناخت آحاد جامعه به این مقوله و تغییر رویکرد همه سازمان ها در این زمینه، تلاش ویژه ای انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: مسئولیت اجتماعی در گذشته فقط به حقوق شهروندی و محیط زیست محدود بود اما امروز هفت محور شامل رهبری سازمان، توسعه و درگیر کردن جامعه، حقوق بشر، حقوق نیروی کار ، محیط زیست، اقدامات و عملیات خیرخواهانه و رضایتمندی مشتری را پوشش می دهد.
وی با اشاره به راه اندازی دبیرخانه دائمی مسئولیت اجتماعی، اضافه کرد: تلاش می کنیم اقدامات مسئولیت اجتماعی را منسجم کنیم؛ نگاه نوین به مسئولیت اجتماعی ، نگاه اخلاق مدارانه است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر بتوانیم اخلاق، شفافیت، پاسخگویی و رفتار مبتنی بر آگاهی را در جامعه نهادینه کنیم بسیاری از مسائل امروز که به عنوان ناهنجاری و معضلات شاهد آن هستیم به حداقل خواهد رسید.
محسنی بندپی تاکید کرد: کلید اصلی اصلاح امور ، نهادینه کردن فرهنگ اخلاق مداری در جامعه است.
وی افزود: به دنبال آن هستیم تا منشور مسئولیت اجتماعی را مصوب دولت کنیم و شرایطی فراهم کنیم که انتظارات جنبش مسئولیت اجتماعی در کشور تامین شود.
وی یادآور شد: اگر نسبت به حقوق شهروندی یا حقوق مشتری ، حس مسئولیت اجتماعی داشته باشیم بسیاری از مشکلات حل می شود بطورمثال همه تحریم ها ، 1.4 درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داد درحالیکه آلودگی منابع آب هفت تا هشت درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داد.تهران – ایرنا -18/08/1395