اعتیاد مهمترین آسیب اجتماعی در خراسان‌شمالی است

استانها/ اعتياد

فرستنده: وحید ترابی  Wahid Torabi

مدیرکل بهزیستی خراسان‌شمالی گفت: اعتیاد مهمترین آسیب اجتماعی در این استان محسوب می‌شود.

اسماعیل قربانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهارکرد: هم اکنون اعتیاد به عنوان مهمترین آسیب اجتماعی در این استان محسوب می‌شود، زیرا منشا بروز بسیاری از مشکلاتی همانند کارتن خوابی، کودکان خیابانی و فرار از خانه، اعتیاد است.

وی ادامه داد: اعتیاد در خانواده از سوی پدر یا مادر، سبب می‌شود تا بیشترین ضربه به کودکان آن خانواده وارد شود و در نهایت آنان، فرار از منزل و یا اشتغال در مشاغل کاذب را به زندگی در آن محیط ترجیح دهند.

قربانی با بیان اینکه بهزیستی استان در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد اقدامات زیادی را انجام داده است، افزود: در بخش پیشگیری اقداماتی همانند برپایی دوره های آموزشی آگاه سازی در محلات آسیب پذیر، حاشیه شهر و در دانشگاه و مدارس برای عموم مردم انجام می‌شود.

وی یادآورشد: این سازمان به منظور درمان معتادان پرخطر و کم خطر نیز با مشارکت بخش خصوصی اقدام به راه اندازی کمپ های ترک اعتیاد، کلینیک های سرپایی، مراکز سرپناه شبانه و مراکز گذر از آسیب کرده است.

قربانی با بیان اینکه در مراکز شلتر افراد از ساعت هفت شب تا هفت صبح پذیرش می‌شوند، گفت: بیشتر کارتن خواب ها شامل زنان و مردان معتاد هستند که در این مراکز پذیرش شده و به آنان غذا و لباس به منظور استحمام داده می‌شود.

وی با اشاره به وجود مراکز گذر از آسیب یا همان DIC در استان، افزود: در این مراکز در راستای کاهش آسیب اجتماعی و جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیردار به افراد مراجعه کننده لوازم بهداشتی همانند شامپو، صابون، سرنگ، سرسوزن و لوازم پیشگیری از بارداری و انتقال بیماری داده می‌شود.

قربانی خاطرنشان کرد: هم اکنون 13 کمپ ترک اعتیاد، 67 کلینیک سرپایی و چهار مرکز شلتر در استان فعالیت می‌کنند.۱۹ دی ۱۳۹۵