سیصد مدرسه در قزوین نیاز به تخریب و بازسازی دارد

خبرگزاری هرانا ـ مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین گفت که ۳۰۰ مدرسه نیاز به تخریب و بازسازی و ۲۰۰ مدرسه هم نیاز به مقاوم‌سازی دارد.

پوریا نخبه زعیم/pouria nokhbeh zaim

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، عسگرعلی جوانبخت با اشاره به اینکه مدرسه‌سازی امری فرهنگی است اظهار داشت: “این فرهنگ غنی به جا مانده از گذشته، باقیات صالحاتی برای فرد خیر است چه بسا که از ورای برکات همین خیرخواهی، بزرگانی فرهیخته به منصه ظهور رسیدند”.

وی افزود: “از پشت نیمکت‌های شکسته و کوچک مدرسه‌های دیروز، مردان و زنان امروز، سازندگان ایران، ظهور کردند”.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین در خصوص نحوه مشارکت مردم در امر مدرسه‌سازی عنوان کرد: “کمک‌های مردمی در امر مدرسه‌سازی به صورت تهیه و خرید تجهیزات است اما ساخت و نوسازی مدارس از اهم وظایف خیران مدرسه‌ساز بوده که تجهیز مدارس از طریق کمک‌های مردمی به کمک ۳۵۰ خیر در این استان صورت گرفته است”.

جوانبخت یادآور شد: “از ابتدای سال جاری، خیران مدرسه‌ساز حدود ۱۱ میلیارد تومان تعهد ایجاد کرده‌اند که تا کنون هشت میلیارد تومان آن تحقق یافته است”.

این مسؤول تصریح کرد: “در شهرک مهرگان سه مدرسه با کمک خیران تأسیس شده است که با کمک سه خیر و مبلغی حدود یک میلیارد و ۹۰۰ و ۵۰ میلیون تومان، در اقبالیه یک مدرسه ۱۲ کلاسه و کمک ۴۰۰ میلیون تومانی یک خیر و در مجموع در شهرستان بویین‌زهرا و تاکستان هم سه پروژه با اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان از طریق خیران به بهره‌برداری رسیده است”.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین اضافه کرد: “راه‌های ارائه کمک‌های نقدی به سازمان نوسازی از سوی مجمعی به نام خیران مدرسه‌ساز هم در شهر قزوین و هم در شهرهای حومه وجود دارد که شهروندان و خیران برای مشارکت در امر مدرسه‌سازی می‌توانند وجوه خود را به حساب مجمع خیران واریز کرده و نوع فعالیت را مشخص کنند تا همان کار در فضاهای آموزشی انجام شود”.

جوانبخت با اشاره به کمبود تجهیزات مدارس مطرح کرد: “تجهیزات هنرستان‌ها در زمینه آزمایشگاهی، آزمایشگاه مدرن نانو، نانوبیولوژی، زیست‌شناسی، فناوری اطلاعات و هوشمندسازی مدارس که نیاز است حدود هفت هزار کلاس هوشمندسازی شود و حدود سه هزار و ۴۰۰ کلاس هم نیاز به استانداردسازی دارد”.

وی بیان کرد: “۳۰۰ مدرسه نیاز به تخریب و بازسازی و ۲۰۰ مدرسه هم نیاز به مقاوم‌سازی دارد که خیران مدرسه‌ساز به تنهایی می‌توانند نسبت به ساخت مدرسه اقدام کنند”.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین افزود: “تنها سازمانی که در امر مدرسه‌سازی فعالیت می‌کند، سازمان آموزش و پرورش، اداره‌کل نوسازی مدارس است که با حمایت‌های مردمی و مجمع خیران مدرسه‌ساز این فعالیت‌ها تحقق می‌یابد”.

جوانبخت گفت: “در کنار مجمع خیران مدرسه‌ساز که زیرمجموعه اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین است، ستادی به نام بانوان خیر مدرسه‌ساز وجود دارد و از آنجا که نمی‌توان مجمع‌های متعدد را برای این اداره‌کل تعریف کرد، فعالیت بانوان خیر مدرسه‌ساز به صورت یک ستاد تحت نظارت مجمع خیران و اداره‌کل نوسازی است”.