۴۳ هزار مدرسه کمتر از ۵۰ دانش‌آموز دارد

دیانا بیگلری ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ /

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ۳۰ درصد از مدارس کشور نیاز به نوسازی دارند.

به گزارش ایسنا، علی زرافشان در نوزدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان مازندران، اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید و با تدبیر و همدلی، ترویج برای افزایش مشارکت ساخت و ساز، مدارس خیر ساز فراهم شده است.

وی افزود: در طول دولت یازدهم در آموزش و پرورش با رویکرد مشارکتی سعی شد زمینه حضور مردم و خیرین بیش از گذشته فراهم شود و هر چند تعهدات خیرین در سراسر کشور بیش از ساخت و ساز دولت است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز ۳۰ درصد از مدارس کشور نیاز به نوسازی دارند و امید است در طول ۵ سال و تحقق برنامه ششم شاهد افزایش مشارکت شما خیرین باشیم.

زرافشان یادآور شد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نگاه ویژه‌ای به فضای آموزشی شده است زیرا برای دست یابی به ساخت‌های شش گانه نیاز به فضاهای آموزشی داریم که مجهز به نمازخانه، سالن ورزشی سرپوشیده، زمین ورزشی روباز و آزمایشگاه باشد.

وی تصریح کرد: در عین حال در سند تحول، عرصه فعالیت دانش آموز تنها عرصه علمی نیست بلکه دانش آموزان باید در عرصه‌های دیگری مانند زیستی و وزرشی نیز رشد کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ۴۳ هزار مدرسه در کشور زیر ۵۰ نفر دانش آموز دارد و برای یک مدرسه که ۵۰ نفر دانش آموز دارد نمی‌توانیم صحبت از زمین ورزشی، کارگاه و معلم جداگانه برای هر یک از این فعالیت‌ها داشته باشیم.

زرافشان افزود: بر طبق سند تحول بنیادین مدرسه نه تنها جایی برای درس است بلکه باید پاسخگوی نیازهای سند تحول و همچنین نیاز دانش آموزان باشد.

وی یادآور شد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ایجاد مجتمع‌های آموزشی برای استقرار تربیت است و دانش آموزان در دوران تحصیلی در یک نظام تعلیم و آموزش ببینند و این امر تنها با اشتراک و تجمیع منابع محقق می شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه ضمن تاکید بر توجه مقام معظم رهبری به موضوع اقتصاد و اقتصاد مقاومتی، گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی، نیاز به هنرستان‌هایی داریم تا به بازار و اشتغال منجر شود.

زرافشان گفت: بر این اساس در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ هنرستان‌های کشور به جای دو پایه؛ سه پایه دارند و اگر در حال حاضر ۷۰۰ هزار دانش آموز در هنرستان‌های کشور داریم در سال تحصیلی ۹۷ این میزان به یک میلیون و ۵۰ هزار نفر می رسد که این شمار از هنرجویان نیاز به کلاس و کارگاه دارند.

وی افزود: ساخت هنرستان‌ها و تجهیز مدارس و هنرستان‌ها نیاز به مشارکت بیشتر خیرین است تا با هنرستان‌هایی مجهز هنرجویانی با هنر و مهارت بیشتر به عرصه اقتصادی کشور وارد شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر امروز به عنوان خیرین مدرسه ساز، خیرین مدرسه یار نیز اضافه شده به این معنی است که خیرین پس از ساخت مدرسه در مدیریت و اداره آموزش و پرورش مدیران مدرسه، معلمان و دانش آموزان را کمک و یاری رساندند.