کودکان، قربانیان خشونت‌های خانوادگی

فرستنده خبر: لیلا سعادت

دکتر مهرانگیز شعاع کاظمی: ارقام نشان می‌دهد که 40 تا 50 درصد کودکانی که خانواده‌هایشان دچار خشونت‌های خانوادگی هستند در بزرگسالی دست به جنایات می‌زنند….

یک دکترای روانشناسی گفت: قربانیان خشونت‌های خانوادگی برای التیام زخم‌های فیزیکی و فکری خود به استفاده از مواد مخدر روی می‌آورند.

دکتر مهرانگیز شعاع کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه کودکان به قربانیان خشونت‌های خانوادگی مبدل می‌شوند، افزود: ارقام نشان می‌دهد که 40 تا 50 درصد کودکانی که خانواده‌هایشان دچار خشونت‌های خانوادگی هستند در بزرگسالی دست به جنایات می‌زنند.

وی در ادامه افزود: آن‌ها به بی‌توجهی نسبت به سایر شهروندان در اجتماع می‌پردازند، به مواد مخدر روی می‌آورند و به جنایتکاران بزرگ مبدل می‌شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه‌ الزهرا(س) خاطر نشان کرد: از هر 10 فردی که دست به جنایت می‌زند، پنج تن از آنها، زد و خورد و دشنام‌های اهانت‌آمیز را در خانواده‌یشان به صورت مداوم شنیده و یا تجربه کرده‌اند.

شعاع کاظمی گفت: برخی از مادران حامله در دوران بارداری، مورد خشونت‌های فزیکی و روانی قرار می‌گیرند که در نتیجه کودکان بیمار و در برخی از حالات معلول و معیوب به بار می‌آورند.

وی همچنین اذعان کرد: برخی از والدین، کودکان خویش را به منازعه لفظی و یا به حمایت از طرف‌های درگیر می‌کشانند که این برخورد ناسالم، تأثیرات عمیقی بر آینده آن‌ها می‌گذارد و آنها نیز از والدین خویش خشونت‌های خانوادگی را الگو برداری می‌کنند.

این دکترای روانشناسی تصریح کرد: تجارب نشان می‌دهد که قربانیان خشونت‌های خانوادگی برای التیام زخم‌های فیزیکی و فکری خود به استفاده از مواد مخدر روی می‌آورند.

شعاع کاظمی در پایان خاطر نشان کرد: مواد مخدر، قدرت تأثیرگذاری عاطفه انسانی و احساسات انسان را تضعیف کرده، باعث فراموشی دردهای درونی آن‌ها می‌شود. این نوع اعتیاد، چنان ‌صدمه‌ شدیدی به جامعه وارد می‌کند که جامعه‌ فعال را به جامعه معتاد و منفعل مبدل می‌کند. ایسنا 26 مرداد