گسترش واگذاری کودکان بی‌سرپرست با اصلاح قانون حمایت از کودکان/آمار واگذاری به خانواده‌ها رضایت‌بخش نیست

لیدا اشجعی شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶

یحیی کمالی پور درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره واگذاری 15 هزار کودک بی سرپرست و بدسرپرست به خانواده های متقاضی، افزود: در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، مجلس در تلاش است تا فراخور نیازهای کودکان بی سرپرست و بدسرپرست قوانین را وضع کند تا در این زمینه با خلاء قانونی مواجه نشویم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با توجه به چنین ضرورتی، در نخستین ماده لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان چند هفته ای است که وقت کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس را به خود اختصاص داده زیرا بر این باور هستیم که لازم است قوانین جامعی در همه حوزه ها اعم از جمع آوری کودکان خیابانی، حمایت از کودکان بی سرپرست یا کودک آزاری صورت گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد:  به نظر می رسد واگذاری 15 هزار کودک بی سرپرست و بدسرپرست به خانواده های متقاضی اگرچه اقدام مثبتی است اما باید این آمار بیش از این ها افزایش یابد.

وی تاکید کرد: معضل کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست واقعیت تلخ بسیاری از جوامع یا کشورهاست که ریشه‌های آن به نهاد خانواده و جامعه بازمی‌گردد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: کودکانی که در مراکز بهزیستی زندگی می‌کنند تا ۱۸ سالگی نگهداری می‌شوند و پس از آن دختران تا زمان  ازدواج و ادامه تحصیل و پسران تا زمان خدمت سربازی و ادامه تحصیل مورد حمایت خواهند بود.

به گزارش خانه ملت، پیش از این مدیرکل دفتر امور کودکان، نوجوانان و خانواده سازمان بهزیستی اعلام کرد، در حال حاضر ۱۵ هزار نفر از کودکان و نوجوانان بی سرپرست یا بدسرپرست در دامان خانواده‌هایی که سرپرستی آنها را تقبل کرده‌اند، زندگی می‌کنند./