۸۶ درصد خانواده‌های ايرانی درباره مسائل جنسی با کودکشان سخن نمی‌گويند

دریافت از : رضا زارعی

دکتر آزيتا گشتاسبی:

 هر ساله حدود ۱۱۱ ميليون مورد جديد از بيماری منتقله به روش جنسی و بيش از نيمی از موارد جديد ايدز در جوانان بروز می‌کند و بيش از نيمی از موارد جديد ايدز مربوط به جوانان زير ۲۴ سال است….

 عضو تيم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سينا بر ضرورت آموزش جامع امور جنسی و جنسيت در کشور تاکيد کرد و گفت: متاسفانه بر اساس تحقيقات صورت پذيرفته در کشور، ۸۶ درصد خانواده‌های ايرانی درباره مسائل جنسی با کودکشان سخن نمی‌گويند.

به گزارش خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر آزيتا گشتاسبی در نشست خبری روز جهانی سلامت جنسی که در مرکز درمان ناباروری ابن‌سينا برگزار شد، بر ضرورت آموزش امور جنسی و جنسيت تاکيد کرد و گفت: هر ساله حدود ۱۱۱ ميليون مورد جديد از بيماری منتقله به روش جنسی و بيش از نيمی از موارد جديد ايدز در جوانان بروز می‌کند و بيش از نيمی از موارد جديد ايدز مربوط به جوانان زير ۲۴ سال است.

وی ادامه داد: ۱۰ درصد زايمان‌ها در جهان مربوط به مادران ۱۵ تا ۱۹ ساله است. بر اساس مطالعه‌ای که در ۱۹ کشور جهان انجام شده است، ۴.۴ ميليون بارداری ناخواسته در نوجوان‌ها اتفاق می‌افتد و تقريبا يک سوم نوجوانان زير ۱۹ سال مورد آزارهای جنسی قرار می‌گيرند.

گشتاسبی در ادامه به هنجارهای متضاد در مورد آموزش امور جنسی و جنسيت اشاره کرد و گفت: خانواده‌ها و سيستم‌های آموزشی روابط جنسی را آميخته با ترس، گناه، خطا و لايق تنبيه می‌دانند، اما از سوی ديگر نوجوان‌ها با فيلم‌ها، کتاب‌ها و اينترنت در تماس هستند و خانواده‌ها کنترلی بر آن ندارند. همواره اين تضاد همراه نوجوانان ما است که بالاخره مسائل جنسی خوب است يا بد؟ متاسفانه به همين علت است که اگر همين افراد با مشکلی مواجه شوند، هيچ درخواستی برای آموزش و مراجعه برای درمان نخواهند داشت.

اين عضو تيم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سينا در ادامه به اعلام نتايج تحقيقی تحت عنوان «تاثير روابط جنسی زوجين بر طلاق» که از سوی انجمن آسيب‌شناسی ايران انجام شده است، اشاره کرد و گفت: اين مطالعه بر روی ۱۶۰۰ زوج در چهار استان لرستان، قم، اصفهان و فارس انجام شد و بر اساس آن مشخص شد ۷۱ درصد زوجين اعلام کردند که هيچ‌گاه در رابطه با مسائل جنسی آموزشی دريافت نکرده‌اند.

اين متخصص سلامت مادر و کودک ادامه داد: بر اين اساس ۹۷ درصد زوجين گفته‌اند برای طرح مشکلات جنسی با همسرشان دچار مشکل هستند. همچنين ۶۰ درصد آنها اعلام کرده‌اند، هيچ مرکزی را برای رفع مشکلاتشان نمی‌شناسند و ۸۶ درصد آنها که صاحب فرزند بوده‌اند، اعلام کرده‌اند هيچ‌گاه با فرزندشان در رابطه با مسائل جنسی صحبت نمی‌کنند.

وی در ادامه بر ضرورت آموزش جامع مربوط به امور جنسی و جنسيت اشاره کرد و گفت: آموزش مسائل جنسی منحصر به دوران بارداری نيست و مادام‌العمر است. اين آموزش‌ها بايستی مبتنی بر شواهد علمی باشد، از سوی منابع مختلفی چون والدين، همسالان، مدرسه و جامعه منتقل شود. منطبق با تکامل شناختی، عاطفی و جنسی باشد و با توجه به زمينه‌های اعتقادی و فرهنگی و نيازهای افراد، قابليت اجرا داشته باشد.

به گفته اين عضو تيم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سينا، متاسفانه والدين ما معمولا يا با کودک خود درباره اين مسائل سخن نمی‌گويند، يا زمانی اين اقدام را انجام می‌دهند که بسيار دير شده است.

گشتاسبی با بيان اينکه امروز مهم‌ترين نگرانی برای خانواده‌ها، مربيان و سياست‌گذاران ما اين است که ممکن است اين آموزش‌ها بر روی رفتارهای جنسی تاثير بگذارد و هنجارهای اخلاقی در جامعه را تضعيف کند، گفت: به همين علت است سطوح مختلف تصميم‌گيری حمايتی در اين خصوص نمی‌کند. اما اين در حالی است که تحقيقاتی در آمريکا نشان داده‌اند ۹۰ درصد خانواده‌ها موافق آموزش جنسی به فرزندانشان بوده‌اند. لازم است آموزش و آماده‌سازی جامعه برای رويارويی با مسائل مربوط به امور جنسی و جنسيت مورد توجه قرار بگيرد. ما بايد انسان‌ها را از بعد رابطه جنسی سالم نيز تربيت کنيم. سایت تغییر برای برابری 14 شهریور