دانش‌آموزان ۴۰ روستای مهاباد در کانکس تحصیل می‌کنند

دیانا بیگلریفرد ۱۳۹۶/۰۵/۲۰

خبرگزاری هرانا – مدیر آموزش و پرورش مهاباد گفت که دانش آموزان نزدیک به ۴۰ روستای شهرستان مهاباد در کانکس تحصیل کرده و با کمک مسئولان، این کانکس‌ها به مدارس هر چند کوچک تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، سیستم آموزشی هر کشوری مهمترین بخش آن کشور به حساب می‌آید، زیرا آنچه که باعث پیشرفت یک ملت در تمامی زمینه‌های علمی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و اجتماعی می‌شود، از طریق همین آموزش‌ها صورت می‌گیرد.

به گفته‌ کارشناسان، یکی از دلایل اصلی پیشرفت کشور ژاپن پس از جنگ جهانی دوم، اجرای سیستم آموزشی قوی توسط آموزش و پرورش ژاپنی‌ها است، سیستمی که حتی الگوی بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته غربی نیز شده است.

در کشور ما نیز آموزش و پرورش با وجود بسیاری از کمبودها و نواقص سعی بر اجرای هر چه بهتر آموزش و همچنین پرورش دارد.

اداره آموزش و مهاباد با به یدک کشیدن معاونت اداره آموزش و پرورش کل آذربایجان‌غربی، یکی از ادارات مهم آموزش و پرورش استان محسوب می‌شود.

در ادامه” کامبیز شاوله” مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان مهاباد ضمن مصاحبه با خبرنگار فارس در مهاباد به بیان پیشرفت‌ها، مشکلات و نیز نیازهای‌ این اداره پرداخته است.

فارس: آموزش و پرورش مهاباد در استان در چه موقعیتی قرار دارد؟

شاوله: خوشبختانه آموزش و پرورش مهاباد در بیشتر زمینه‌های آموزشی و نیز پرورشی رتبه‌ برتر استان را از آن خود کرده، به طوری که در میان ۲۴ منطقه آموزش و پرورش استان، آموزش و پرورش مهاباد در مجموع تمامی شاخصه‌های موجود در جایگاه پنجم استان قرار دارد.

فارس: آموزش و پرورش مهاباد در بخش عمرانی فضاهای آموزشی در چه وضعیتی قرار گرفته است؟

شاوله: امسال، کل بودجه تملک دارایی‌های شهرستان مهاباد در بخش عمران ۱۶ میلیارد تومان بود که از این میزان سه میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان آن به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرده است تا پروژه‌های نیمه تمام عمرانی این اداره به پایان برسد.

مدارسی که خیرین در آن سهم خود را از اجرا و ساخت آن را انجام داده‌اند، تکمیل دو سالن ورزشی و تکمیل مدرسه ۲۲ کلاسه علوی است که در صورت پرداخت بودجه‌های اختصاص یافته، امسال می‌توان بسیاری از مشکلات بخش عمرانی پروژه‌های آموزش و پرورش را به سرانجام رساند که چیزی حدود یک چهارم بودجه عمرانی شهرستان است.

فارس: اداره آموزش و پرورش مهاباد در راستای طرح سوادآموزی تا چه میزان توانسته به موفقیت دست یابد و چه مشکلاتی را در این مسیر پیش روی خود دارد؟

شاوله: این اداره در خصوص اجرای شاخصه‌هایی که از سوی استان در زمینه طرح سوادآموزی به این اداره ارائه شده، توانسته به بیش از صد در صد اجرای آن دست یابد.

این بدان معنی است که به طور مثال اگر آموزش پرورش استان در خواست آموزش ۱۰۰ نفر را از این اداره درخواست کرده باشد، بخش سوادآموزی این اداره توانسته است بیش از آن مقدار را آموزش دهد .

این اداره در برنامه دارد که در دو سال آینده افراد بی‌سواد بین سنین ۱۰ تا ۴۹ سال در شهرستان مهاباد وجود نداشته باشد.

در این راستا تفاهم‌نامه ای نیز با مدیران مدارس به امضاء رسانده تا از طریق دانش آموزان، پدر و مادرهای بی‌سواد شناسایی و به آموزش و پرورش معرفی شوند.

از مشکلاتی که بر سر راه سواد دار کردن همه افراد ۱۰ تا ۴۹ سال به ویژه اولیاء وجود دارد، راغب نبودن این افراد برای حضور بر سر کلاس‌های درس است که این اداره برای این افراد آموزش فرد به فرد را به اجرا گذاشته و با حضور معلمان نهضت سوادآموزی در منازل این افراد به صورتی خصوصی و از نزدیک، خواندن و نوشتن را به انها آموزش می‌دهند.

فارس: چه تعداد دانش‌آموز کلاس اولی امسال به تعداد دانش آموزان مهابادی افزوده می‌شوند؟

شاوله: امسال در حدود دو هزار دانش آموز کلاس اولی پس از گذراندن موفقیت آمیز طرح سنجش به تعداد دانش آموزان این شهرستان اضافه خواهند شد.

کودکانی که در طرح سنجش نیز نتوانسته‌اند به حد نصاب سوالات این طرح پاسخ مثبت دهند، با ارجاع به کلاس‌های ویژه، به مدت یکسال در این کلاس‌ها حضور داشته و در صورت قبولی در این کلاس‌ها در سال آینده به‌همراه سایر دانش آموزان به کلاس پایه دوم مدارس عادی معرفی و در غیر این صورت به مدرسه کودکان استثنایی ارجاع می‌شوند.

فارس: آموزش و پرورش مهاباد در بخش نوسازی مدارس تا چه میزان توانسته است فعال باشد؟

شاوله: دانش آموزان نزدیک به ۴۰ روستای شهرستان مهاباد، در کانکس تحصیل کرده و این اداره تمام تلاش خود را به کار بسته است تا با همکاری بنیاد خیرین مدرسه ساز و همچنین تعامل با نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی و همچنین مسئولان بلند پایه شهرستان، این کانکس ها را به مدارس هر چند کوچک تبدیل کنند.

تبدیل هر یک از این کانکس‌ها به مدارس دو تا سه کلاسه شاید تنها با هزینه  ۸۰ میلیون تومان صورت بگیرد، بنابراین از افراد خیر و متمول دعوت می‎شود تا با کمک به آموزش و پرورش در این امر خیر ما را یاری کنند.

فارس: چه تعداد دانش آموز در شهر مهاباد و روستاهای این شهرستان در حال تحصیل هستند و در خصوص ایمن‌سازی مدارس شهری و روستایی چه اقداماتی صورت داده‌اید؟

شاوله: در کل شهرستان حدود ۴۰ هزار دانش آموز در نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ کلاس درس در حال تحصیل هستند و در بخش ایمن‌سازی مدارس نیز، با نظارت کارشناسان مربوطه هر مدرسه‌ای که از لحاظ استاندارد ناایمن شناخته شده باشد را از رده‌ مدارس فعال خارج کرده‌ است.

در بخش سرمایشی و گرمایشی نیز به طور یقین اعلام می‌شود که هیچ کلاس و مدرسه‌ای در شهر و روستا وجود ندارد که از بخاری غیراستاندارد و چکه‌ای استفاده کند.

فارس: هم اکنون چه تعداد دانش آموز بازمانده از تحصیل در شهرستان مهاباد دیده می‌شود؟

شاوله:در سطح وزارت آموزش و پرورش طرحی به نام”انسداد مبادی بی‌سوادی “وجود دارد که هدف این طرح پیشگیری از ترک تحصیل دانش آموزان است که به واسطه این طرح، نرخ ارتقاء در مقاطع تحصیلی افزایش می‌یابد.

در اجرای این طرح نیز آموزش و پرورش مهاباد از استانداردهایی استانی و حتی کشوری در سطح بالاتری قرار گرفته است و موفق شده که از ترک تحصیل دانش آموزان پیشگیری کند.

فارس:آموزش و پرورش مهاباد، در خصوص روش‌های صحیح انتخاب رشته دانشگاهی برای دانش آموزانی که در چند روز اخیر مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، چه اقداماتی صورت داده است ؟

شاوله: نتایج کنکور امسال دانش آموزان مهابادی در رتبه‌های زیر سه هزار نسبت به تمام ادوار کنکور این شهرستان، در سطح عالی به دست آمده، اما به نظر کارشناسان این اداره تاکنون یک مرحله اصلی از این موفقیت صورت نگرفته، و آن انتخاب رشته‌ این دانش آموزان موفق است که اگر به طور صحیح صورت نگیرد، می‌توان گفت که زحماتشان به هدر می‌رود.

بنابراین اداره آموزش و پرورش شهرستان مهاباد با فعال کردن مرکز انتخاب رشته و حضور کارشناسان مجرب در این زمینه، به این دانش‌آموزان در انتخاب هر چه بهتر، کد رشته‌ها و شهرها کمک می‌کنند.

فارس: این اداره در زمینه برگزاری کلاس‌های تابستانی و پر کردن اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان تا چه میزان فعال بوده است؟

شاوله: این اداره با به کارگیری ۲۰ مرکز آموزشی همچون سالن‌های ورزشی سطح شهر، کانون‌های فرهنگی و تربیتی و همچنین پژوهش‌سراها در رشته‌های مختلف فرهنگی ورزشی، علمی درسی و تفریحی دینی، با زیر شاخه‌های مختلف سعی در پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان کرده است .

فارس: برنامه اجرایی آموزش و پرورش در خصوص طرح هجرت ۳ در این شهرستان چگونه دنبال می‌شود؟

شاوله:این طرح در مهاباد با ۹ مرکز درحال اجرا است و بنابه شیوه‌نامه‌ای که از استان به این اداره ارسال شده، این طرح در مناطق کمتر برخوردار به اجرا درآمده و در حال حاضر نیز با همکاری سپاه شهرستان در حال اجراست.

در این طرح دانش‌آموزان با رنگ‌آمیزی و زیباسازی مدارس سعی در به نمایش گذاشتن حضور فعالانه خود در همه‌ی زمینه‌های فرهنگی دارند.