18 میلیون ایرانی در حاشیه شهرها سکونت دارند/ رشد 30 برابری حاشیه نشینی در 20 سال

۲۶/۱۰/۱۳۹۶

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، محمد درویش روز سه شنبه در نشست تخصصی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با جمعی از دهیاران زن سراسر کشور در محل باشگاه نهاد ریاست جمهوری افزود: به خاطر این تعداد حاشیه نشین در شهرها، سهم بزرگی از سکونتگاههی روستایی در کشور را نیز از دست داده ایم.
وی تصریح کرد: متاسفانه این تعداد حاشیه نشین از روستاها به شهرها آمده اند و در حاشیه شهرها زندگی می کنند و همین امر تبعات و آسیب های اجتماعی جدی را در شهرها به وجود آورده است که باید برای آن تدابیر جدی اندیشید.
درویش ادامه داد: به همین منظور دولت 2 میلیارد و 500 میلیون دلار برای موضوع حاشیه نشینی در کشور بودجه در نظر گرفته است، اما متاسفانه به واسطه این مشکلات حاشیه نشینی در شهرها و مهاجرت مردم از روستاها، 34 هزار روستا را از دست داده ایم.

مدیر کل سابق دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه باید معیشت پایداری را در جامعه ایجاد کنیم، اضافه کرد: امروز نگران هستیم این رقم به جای صرف تغییر وضعیت در روستاها، به همان منوال بچرخد و همچنان مردم مناطق روستایی به شهرها مهاجرت داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: ما در سرزمینی هستیم که میزان دام ما سه برابر ظرفیت مراتع کشور است و 56 میلیارد دلار به دلیل فرسایش خاک به کشور خسارت وارد شده است چون ما دام مازاد زیادی در کشور داریم.
درویش افزود: در واقع باید معیشت هایی در جامعه تعریف کنیم که مردم کمترین وابستگی به آب و خاک داشته باشند.
این فعال محیط زیست ادامه داد: اگر از ظرفیت روستاها به خوبی استفاده نکنیم وضعیتی داریم که قابل برگشت نخواهد بود.
نشست تخصصی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با دهیاران زن سراسر کشور امروز سه شنبه با حضور معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سعیدرضا جندقیان معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و صادق نجفی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در محل باشگاه نهاد ریاست جمهوری با حضور جمعی از دهیاران زن برگزار شد.
اجتمام ** 7268 ** 1418
خبرنگار: مهناز بیرانوند ** ناشر: مریم برزآبادی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej