محرومیت، فقر و بیماری، روایت روزمرگی روستائیان خراسان جنوبی / گزارش تصویری

۱۳۹۷/۰۳/۲۰

خبرگزاری هرانا – روستای ذکری و گل‌نی از محروم‌ترین روستاهای استان خراسان جنوبی هستند. آب آشامیدنی این روستاها توسط تانکر تامین می‌شود و کودکان، زنان و مردان به علت فقر، نبود آب آشامیدنی مورد نیاز و عدم وجود امکانات بهداشتی دچار بیماری‌های پوستی شده‌اند. این روستاها در زمره محرومترین روستاهای کشور قرار می گیرند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روستای ذکری و گل‌نی با جمعیتی حدود ۵۰ خانوار، از محروم ترین روستاهای استان خراسان جنوبی هستند.

روستاییان این منطقه در خانه‌های خشت و گلی شبیه به کپر، بدون داشتن استحکام کافی زندگی می‌کنند. فضای سکونت اقلب خانواده چیزی بیش از یک اتاق کوچک نیست.

کودکان، زنان و مردان این منطقه به علت فقر، نبود آب آشامیدنی مورد نیاز و عدم وجود امکانات بهداشتی دچار بیماری‌های پوستی مزمن شده‌اند.

یکی از اصلی ترین مشکلات این دو روستا نبود آب آشامیدنی مورد نیاز است. آب آشامیدنی مورد نیاز دو روستا توسط تانکر تأمین می شود.

به گفته بخشدار این منطقه اهالی این دو روستا به دلیل نبود آب کافی کشاورزی نمی کنند و مخارج زندگی خود را از محل دریافت یارانه و دامداری آن هم در حد پرورش پنج تا هشت راس گوسفند تامین می کنند.

ساکنین این منطقه اکثرا از سوء ‌تغذیه رنج می‌برند، توان خرید مواد غذایی با کم‌ترین قیمت را هم ندارند، بیشتر آنها نیز به بیماری‌های گوناگون مبتلا هستند و به دلیل فقر مالی قادر به درمان خود نیستند.

برق مورد نیاز این روستاها از طریق انرژی خورشیدی تامین می‌شود که قطع مکرر برق نیز ازجمله مشکلات این منطقه است.

مسئولان قول آبرسانی از یک تانکر در هفته به دو تانکر را داده‌اند اما این مقدار آب برای رفع نیاز ۲۲ خانوار کافی نیست.

لازم به یادآوری است که پیشتر سید محمدباقر عبادی (نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی) گفته بود که بیش از ۸۰ درصد کودکان روستاهای خراسان جنوبی از مشکل پوستی رنج می‌برند.

سید محمدباقر عبادی (نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی) در خصوص مشکل پوستی کودکان روستای ذکری طبس مسینا که در حوزه نمایندگی اوست گفته بود که “این روستا تنها روستایی نیست که کودکانش بدلیل کمبود آب با این مشکل روبرو هستند؛ قریب به ۴۸۰ روستا در خراسان جنوبی مشکل آب دارند و با تانکر به آنها آبرسانی می‌شود. بسیاری از قنات‌های این استان هم خشک شده است. بحران آب در این استان به حدی جدی است که بهداشت در روستاهای این استان را هم تحت تاثیر قرار داده است”.

وی اظهار کرد: “مطمئن باشید تا مشکل آب در این استان حل نشود ما به زودی عکس هایی از کودکان سایر روستاهای استان هم در فضای مجازی خواهیم دید. در دو سه ماه اخیر بارها و بارها کودکانی که دچار این بیماری پوستی هستند را از نزدیک دیده‌ام؛ به لحاظ کمبود آب متاسفانه امکان بهداشت کامل و استحمام صحیح نیز در مردم این خطه وجود ندارد و آلودگی‌های زیست محیطی هم در افزایش این بیماری تاثیرگذار است”.

در ادامه گزارش تصویری را مشاهده نمائید؛