ازدواج سرپرست با فرزندخوانده نقش‌های اجتماعی در خانواده را به هم می‌ریزد

یابنده خبر : لیلا سعادت

 زمانی که قانون‌گذار در افق فکری دیگری فکر کند و از یافته‌های علمی روز استفاده نکند، قانونی را وضع خواهد کرد که می‌تواند پیامدهای ناگواری در جامعه بر جای بگذارد……

یک جامعه‌شناس گفت: قانون ازدواج سرپرست با فرزندخوانده می‌تواند نقش‌های اجتماعی در خانواده را به هم بریزد و نوعی اغتشاش در ذهنیت جامعه ایجاد می‌کند.

سعید معیدفر در گفت‌وگو با خبرنگار«جوانان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: درست است بین پدر خوانده و فرزند خوانده رابطه سببی وجود ندارد، اما این یک بعد قضیه است وقتی فردی نقش فرزند را ایفا می‌کند، این مسئله جزئی از شخصیت وجودی فرد می‌شود و این نقش بر ارتباطات اجتماعی دیگرغلبه می‌کند، این در حالیست که تصوری غیر از این می‌تواند موجب فساد شود.

وی با بیان اینکه تصور چنین قانونی چندش‌آور و ضد اجتماعی است، اظهار کرد: زمانی که قانون‌گذار در افق فکری دیگری فکر کند و از یافته‌های علمی روز استفاده نکند، قانونی را وضع خواهد کرد که می‌تواند پیامدهای ناگواری در جامعه بر جای بگذارد.

معیدفر در ادامه با اشاره به ازدواج دختران زیر 15 سال، تصریح کرد: این مسئله بیشتر در مناطق محروم‌تر و از لحاظ فرهنگی عقب‌ مانده‌تر رخ می‌دهد و قطعا آسیب‌زا خواهد بود.

وی افزود: وقتی این فرد بر اساس اندیشه‌های گذشته ازدواج می‌کند و پس از آن وارد جامعه‌ای می‌شود که مختصات قبلی را ندارد و پس از گذشت زمان به وسیله رسانه‌ها با دنیای امروز در ارتباط قرار می‌گیرد؛ دیر یا زود بر ظلمی که به او رفته است،‌ آگاهی پیدا می‌کند 

این جامعه‌شناس با بیان اینکه این ازدواج‌ها قطعا به فروپاشی می‌انجامد، گفت: اگر هم به جدایی نیانجامد، دچار طلاق‌های عاطفی و سازش‌کاری و زندگی‌های سرد و دلزده خواهد شد.

معیدفر تاکید کرد: به طور کلی ازدواج قبل از بلوغ اجتماعی اشتباه و منجر به آسیب‌های اجتماعی خواهد شد. خبرگزاری ایسنا 01 آبان ماه