توزیع شیر مدارس در پسِ امروز و فردای مسئولان

دریافت از لیلا سعادت

با شروع فصل جدید تحصیلی، بازهم بحث توزیع شیر در مدارس بر سر زبان ها ست 

ولی متاسفانه با پاسکاری مسئولین این طرح فعلا در کما است.

کلسیم که نقش اساسی در شکل ‌گیری و استحکام استخوان ها و سلامت دندان ها دارد، از مهم‌ ترین ترکیبات موجود در شیر است. شیر حاوی ویتامین‌های مختلفی مانند ویتامینA ویتامین D، نیاسین، ویتامین B6 ، ویتامین B12 و … می باشد.

فسفر که برای بسیاری از واکنش‌های شیمیایی بدن و فعال کردن آنزیم‌ها لازم است و در رشد و ترمیم بافتی دخالت دارد، در میان املاح موجود در شیر حضور داشته و به غیر از آن، سدیم و پتاسیم که در تنظیم اسیدی و بازی بودن سلول‌ های بدن نقش ایفا می کنند، با خوردن شیر دریافت می ‌شوند.

از آنجا که دوران نوجوانی و کودکی، مرحله ی خیلی مهم در سلامت جسمانی و روانی فرد است، رژیم غذایی سرشار از لبنیات و شیر در این دوران پایه ‌گذار دوران جوانی و میانسالی و حتی سالمندی سالم تر به حساب می آید و از طرفی هم بهترین مکان و زمان برای دریافت  این ویتامین ها و املاح دوران کودکی در مدارس می باشد.

کشورهای توزیع کننده شیر

توزیع شیر در مدارس از جمله برنامه‌های جهانی است که با توجه به اهمیت آن از سوی کشورهای مختلف همواره مورد توجه قرار گرفته است و در سال‌های اخیر، کشورهای بسیاری از جمله روسیه، پاکستان، سنگال، ویتنام، بوسنی، هندوراس، رواندا، زامبیا، اوکراین، اکوادر، عربستان و نیکاراگوئه نیز به جمع کشورهای دارای برنامه شیر مدارس افزوده شده‌اند و امروز در مدارس 100 کشور جهان شیر توزیع می‌شود در حالی که در 10 تا 12 سال گذشته تنها در 40 کشور برنامه توزیع شیر اجرا می‌شد.

قمی‌ها بیش از متوسط کشوری لبنیات مصرف می‌کنند

تحقیقات پژوهشگران حاکی از این بود که خانواده‌های ایرانی شیر را کمتر از سایر فرآورده‌های لبنی مصرف می‌کنند، ولی بر اساس آخرین بررسی‌ها قمی‌ها روزانه 154 گرم لبنیات مصرف می‌کنند این در حالی‌ست که متوسط مصرف لبنیات کشوری روزانه 136 گرم است.

افزایش فرهنگ مصرف شیر با توزیع شیر در مدارس 

توزیع شیر در مدارس به منظور افزایش فرهنگ مصرف شیر در خانواده‌ها از طریق دانش‌آموزان، سلامت و رشد جامعه، بهداشت، توان فیزیکی و فکری دانش‌آموزان، داشتن جامعه‌ای سالم، اصلاح الگوی مصرف، کاهش هزینه‌های درمان و استفاده هدفمند از یارانه صورت می‌گیرد.

کسانی که کمتر از حد معمول کلسیم دریافت می کنند در ظاهر به عارضه پوکی استخوان دچار می‌شوند ولی با نگاهی عمیق‌تر به سکته قلبی، فشار خون بالا و اضافه وزن مبتلا می‌شوند حتی این مسئله زمینه برخی از سرطان‌های دستگاه گوارش به ویژه سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

با وجودی که یکماه از بازگشایی مدارس می‌گذرد و وارد آبان ماه شده ایم اما به گفته رئیس گروه سلامت و پیشگیری اداره ‌کل آموزش و پرورش استان قم تا کنون دستورالعملی در خصوص توزیع شیر در مدارس استان ابلاغ نشده و این امر با ناراحتی دانش‌آموزان و والدین آنها مواجه شده است.

آبان ماه؛ توزیع شیر در مدارس استان قم‌ 

هادی هدایتی‌پور خاطرنشان کرد: سال گذشته از مهر ماه شاهد توزیع شیر در مدارس بودیم و دانش‌آموزان از شیر توزیعی بهره‌مند می‌شدند.

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در زمینه توزیع شیر در مدارس اظهار کرد: با برقراری ارتباط با کمیته شیر درباره وضعیت توزیع شیر در سال جاری این مطلب مطرح شد که امیدواریم با بررسی‌های انجام شده و به صورت خوشبینانه در آبان ماه توزیع شیر در مدارس صورت گیرد.

رئیس گروه سلامت و پیشگیری اداره‌‌کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه 70 نوبت توزیع شیر در مدارس به صورت سالانه صورت می‌گیرد، گفت: سعی می‌شود تا فرارسیدن روزهای گرم برنامه توزیع شیر به پایان رسیده تا از مشکلات فساد شیر در مواقع گرما جلوگیری شود. 

نگرانی از تأخیر توزیع شیر در مدارس

علی اکبر حق ویسی، کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه توزیع شیر در مدارس با هدف گسترش فرهنگ مصرف شیر و لبنیات صورت گرفت می‌گوید: مسائل مربوط به ایجاد فرهنگ و سواد تغذیه‌ای به 25 تا 30 سال زمان نیاز دارد، بنابراین استمرار و نظم در زمینه توزیع شیر در مدارس حرف اول را در زمینه فرهنگ‌سازی می‌زند.

هنوز دستورالعمل توزیع شیر در سال جاری ابلاغ نشده این در حالیست که توزیع شیر در مدارس در سال گذشته با یک ماه تاخیر صورت گرفت که با این حساب سیر نزولی را در روند توزیع شیر شاهد هستیم که این امر علاوه بر اختلال در روند برنامه توزیع و تغذیه، فرهنگ‌سازی را دچار مشکل می‌کند بنابراین جا دارد دولت جدید به این برنامه جهانی توجه ویژه‌ای نشان دهد. پایگاه خبری قم فردا 05 آبانماه