۲۰ هزار فرزند حاصل ازدواج با اتباع بیگانه‌ شناسنامه ندارند

دریافت از: علیرضا طاهرخانی سیادهی

مدیرکل امور اتباع خراسان رضوی:

نتیجه ۵۰۰۰ ازدواج قانونی و بیش از ۷۰۰۰ ازدواج شرعی غیرقانونی

۲۰ هزار فرزند بدون هویت است.

مدیرکل امور اتباع خراسان رضوی در خصوص آمار ازدواج‌های دختران ایرانی با اتباع بیگانه گفت: ۵۰۰۰ ازدواج قانونی همچنین بیش از ۷۰۰۰ ازدواج شرعی غیرقانونی در استان خراسان رضوی شناسایی شده‌ است که حاصل این ازدواج‌ها ۲۰ هزار فرزند بدون هویت است.

محمد عجمی در همایش پیشگیری از ازدواج‌های غیرقانونی اتباع خارجی با بانوان ایرانی، آشنایی با قوانین و مقررات مرتبط با اتباع خارجی که روز گذشته در تالار اجتماعات هلال احمر شهرستان قوچان برگزار شد، افزود: استان خراسان رضوی به دلیل داشتن ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، افغانستان همچنین ۷ شهر مرزی، بعد از استان تهران بزرگ‌ترین میزان اتباع خارجی را داراست.

وی تاکید کرد: به دلیل این‌که در سالیان گذشته کشورهای عراق و افغانستان دچار جنگ و نا‌ارآمی بوده‌اند تعداد زیادی ازاتباع این کشورها به سمت ایران مهاجرت کرده و پناهنده شده‌اند و به این دلیل ایران از جمله بزرگ‌ترین کشورهای دارای پناهندگان خارجی است.

وی دلیل این تعداد ازدواج در استان خراسان رضوی را مراودات ایرانیان با اتباع بیگانه در ۳۰سال گذشته و همزیستی شهری با این افراد دانست و افزود: متاسفانه علی‌رغم این‌که پناهندگان باید در کمپ‌ها باشند، به دلیل هجوم این اتباع و عدم گنجایش در کمپ‌ها به جامعه شهری ما سرازیر شده ودر کنار اقشار عادی سکنی گزیدند. 

مشاور استاندارخراسان رضوی یکی دیگر ازدلایل ازدواج دختران ایرانی با اتباع بیگانه را عدم آگاهی خانواده‌ها و اتباع خارجی از قوانین جمهوری اسلامی ایران دانست، افزود: در برخی از موارد اصرار والدین به دختران برای ازدواج با اتباع بیگانه موجب این‌گونه ازدواج‌ها می‌شود.

وی همچنین فقر فرهنگی و اقتصادی، وجود اشتراکات فرهنگی، مذهبی و قومیتی از جمله دلایل ازدواج با اتباع بیگانه عنوان‌کرد.

عجمی انگیزه اتباع خارجی برای ازدواج‌ با زنان ایرانی را گرفتن حق اقامت و اجازه کار برشمرد و تاکید کرد: با ازدواج اتباع بیگانه با زنان ایرانی این امور به تحقق نخواهد پیوست.

مدیرکل اتباع بیگانه استان خراسان رضوی تاکید کرد:هدف ما ازبیان این موضوعات لزوم ازدواج قانونی زنان ایرانی با اتباع خارجی است.

عجمی ادامه داد: براساس قانون اساسی و قانون مدنی جمهوری اسلامی این اختیار از دختر ایرانی گرفته شده که بدون اجازه دولت با اتباع بیگانه ازدواج کند و ازدواج دختر ایرانی با اتباع بیگانه منوط به اجازه مخصوص کتبی از جانب دولت جمهوری اسلامی ایران است.

وی تاکید کرد: ازدواج‌های غیرقانونی منجر به ایجاد مشکل برای دختران ایرانی و فرزندان حاصل از اینگونه ازدواج‌ها شده‌ است، به گونه‌ای که این فرزندان از داشتن ابتدایی‌ترین حق بشری که تابعیت و داشتن سند هویتی است، محروم هستند.

وی هدف از برگزاری این همایش را اطلاع‌رسانی به مدیران و مسوولان در رابطه با قوانین و مقررات اتباع خارجی به خصوص قوانین مربوط به ازدواج غیرقانونی زنان ایرانی با اتباع بیگانه، آسیب‌هایی که بر اثر ازدواج با اتباع خارجی به اقشار مردم وارد می‌شود، عنوان کرد.  ندای سبز آزادی 08 بهمن ماه