مدیرکل آموزش ‌و پرورش فارس: راه‌اندازی دبیرخانه کیفیت‌بخشی مدارس شبانه‌روزی فارس در دست اقدام است

۲۲ تیر ۱۳۹۹

شیراز- ایرنا- مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس گفت: از راهکارهای کاهش مشکلات مدارس شبانه‌روزی، راه‌اندازی دبیرخانه کیفیت‌بخشی این مدارس در استان است و در قالب این دبیرخانه می‌توان مسائل را به‌صورت تخصصی مورد بررسی قرار داد.

فرهاد اسماعیلی، یکشنبه در نشست شورای مدارس شبانه‌روزی استان فارس، حضور دانش‌آموزان در مدارس شبانه‌روزی در هنگامه شیوع کرونا را یکی از سخت‌ترین شرایط برای این حضور دانست و اظهار داشت: ضروری است همه جوانب برای حضور این دانش‌آموزان در وضعیت کرونا پیش‌بینی شود.

وی افزود: از مصادیق عدالت آموزشی، وجود مدارس شبانه‌روزی است که اگر شرایط آن مهیا نباشد می‌تواند موجب خسارت به دانش‌آموزان شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس ادامه داد: شیوع کرونا موجب تغییر در روند بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و از جمله تعلیم و تربیت شد که دیگر امکان بازگشت به شرایط معمول قبل نیست و باید در این مسیر گام برداشت.

اسماعیلی، آموزش سرپرستان و عوامل اجرایی مدارس شبانه‌روزی، تهیه زیرساخت لازم برای آموزش مجازی، تغییر روش‌های نظارتی و آموزشی، توزیع نیروی انسانی، تهیه محتوای آموزشی خودآموز را از اقداماتی عنوان کرد که می‌تواند زمینه‌ساز کاهش مشکلات در این مدارس در وضعیت کرونا باشد.

مدارس شبانه‌روزی، فراگیرترین راهبرد برای مناطق کم برخوردار است

معاون آموزش متوسطه آموزش ‌و پرورش فارس نیز در این نشست بیان داشت: بر اساس سند تحول بنیادین، تحقق عدالت آموزشی و تربیتی در ابعاد کمی و کیفی، بر عهده آموزش‌ و پرورش است.

رسول قانونی افزود: مدارس شبانه‌روزی، پُرکاربردترین و فراگیرترین راهبردهای آموزش‌ و پرورش برای مناطق کمتر برخوردار و عشایری و آخرین راهکار برای ایجاد شرایط دسترسی به تعلیم و تربیت است.

وی، پیشینه این نوع مدارس را حدود ۴۵سال برشمرد و گفت: افزایش درصد پوشش تحصیلی، ارتقای کیفیت آموزش، کاهش افت تحصیلی، فراهم کردن زمینه برای تربیت دانش آموزان، پیشگیری از مهاجرت دانش‌آموزان، استفاده بهینه از نیروی انسانی و امکانات، از مهم‌ترین اهدافی است که در این مدارس پیگیری می‌شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش ‌و پرورش فارس، همچنین به برخی از مشکلات دانش‌آموزان در این مدارس اشاره و بیان کرد: رفع نیازهای عاطفی دانش‌آموزان در مدارس شبانه‌روزی، تهیه و تامین امکانات و سرانه غذایی دانش آموزان متناسب با سن و شرایط جسمی آنها و همچنین تامین کتاب و فضای ورزشی و… از مهم‌ترین نیازهای دانش آموزان در این مدارس است.

در استان فارس ۱۳۲ مدرسه شبانه‌روزی با حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز فعال است که ۱۱ هزار و ۷۹۴ نفر از این دانش آموزان، به ‌صورت خوابگاهی در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.