بحران آب در سیستان و بلوچستان و فقدان شبکه آبرسانی؛ یک کودک روستایی در چابهار با حمله گاندو زخمی شد

۲۲ مرداد ۱۳۹۹

خبرگزاری هرانا – مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از مصدومیت شدید یک کودک از اهالی روستای «هوت‌گت‌بالا» از توابع شهرستان چابهار به علت حمله تمساح خبر داد. بحران آب در سیستان و بلوچستان به دلیل نبود زیرساخت ها و سوء مدیریت در شبکه آبرسانی، سیستم آبرسانی فرسوده و گرمای شدید هوا ساکنان این استان را به تامین آب از طریق هوتک ها سوق می‌دهد که همواره حوادث این چنینی را برای آنان در پی داشته و موجب قطع شدن دست و پای کودکان توسط گاندوها و جان باختن بسیاری از آنان شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از مهر، امروز سه شنبه ۲۱ مردادماه ۱۳۹۹، وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اعلام کرد: “ظهر امروز یک کودک روستایی از اهالی روستای «هوت‌گت‌بالا» از توابع شهرستان چابهار مورد حمله تمساح قرار گرفت و از ناحیه مچ دست چپ دچار آسیب جدی شد”.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: “با توجه به فصل گرما و کمبود آب در مناطق روستایی، اهالی روستا علیرغم وجود تابلوهای هشدار دهنده محیط زیست در منطقه و اطلاع رسانی‌ها و حضور محیط بانان مستقر در منطقه، جهت برداشت آب و یا آبتنی و بازی به برکه‌های محل زیست تمساح نزدیک شده و این بار یک پسر بچه در چابهار مورد حمله جدی تمساح قرار گرفت و جهت درمان به بیمارستان چابهار انتقال داده شد”.

پورمردان تصریح کرد: “تمساح‌ها در این فصل مهاجم بوده و از قلمرو و لانه‌های خود که در آن تخم گذاری نموده‌اند دفاع می‌کنند و نزدیک شدن هر موجودی از جمله انسان را به منزله تهدیدی برای نوزادان در شرف تولد خود می‌پندارند. علیرغم وسعت بسیار زیاد زیستگاه تمساح پوزه کوتاه و عدم امکان حصارکشی و ایجاد محدودیت، علاوه بر نصب تابلوهای جدید هشدار دهنده و گشت همیاران و محیط بانان این اداره کل، مباحث آموزشی نیز در اشکال گوناگون در منطقه اجرا شده اما متأسفانه بی احتیاطی و عدم توجه به علائم هشدار دهنده موجب بروز چنین حوادث ناگواری می‌شود”.

گفتنی است که ۱۴۰ هزار نفر از روستاییان شهرستان چابهار به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی ندارند. پیشتر محمد براوی، نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه تنها ۱۹ درصد شهرستان چابهار از شبکه آب شرب سالم و لوله‌کشی برخوردارند، اعلام کرده بود که بسیاری از روستاهای جنوب استان از جمله بخش منطقه «دشتیاری»، «تلنگ» و «پلان» سیستم آبرسانی فرسوده‌ دارند که مدام با قطعی آب آن هم در فصل تابستان و گرمای شدید هوا مواجه‌اند. این مشکل باعث شده اهالی روستاها برای تامین آب مصرفی غیر شرب به “هوتک‌ها” رو بیاورند.