خودکشی یک دانش‌آموز «ممتاز» پس از شرکت در کنکور

۰۱ شهریور ۱۳۹۹

خبرگزاری رکنا از خودکشی یک «دانش‌آموز ممتاز» در تهران پس از برگزاری جلسه کنکور خبر داد.

به گزارش این خبرگزاری، عصر پنج‌شنبه، خبر خودکشی این نوجوان ۱۹ ساله به قاضی کشیک جنایی تهران اعلام شد.

بنا بر تحقیقات اولیه، وی خود را از پشت بام ساختمانی چهارطبقه به پایین انداخته و جان باخته است.

آن‌ طور که رکنا گزارش کرده، در بررسی‌ها مشخص شد که او «دانش‌آموزی ممتاز و معدل دیپلمش ۱۹ و نیم» بوده است.

ناکامی برخلاف انتظار وی در پاسخ به سوالات کنکور علیرغم تلاش فراوان در طول سال گذشته، علت تصمیم وی به خودکشی و ارتکاب به آن، پس از بازگشت از جلسه کنکور به خانه گزارش شده است.

آزمون کنکور سال جاری به‌ دلیل شرایط ویژه مدارس ناشی از بحران کرونا در ایران و مشخص نبودن برگزاری آن برای ماه‌ها، به طور ویژه، فشار مضاعفی بر دانش‌‌آموزان و خانواده‌های آنها وارد کرده بود.

اما این نخستین ‌بار نیست که دانش‌آموزان در ایران دست به خودکشی می‌زنند و پیش از این نیز بارها اخباری از این دست به علت فشار خانواده‌ها به دانش‌آموزان بر سر نمرات آنها، اختلافات خانوادگی، تحقیر دانش‌آموزان در مدرسه و فقر منتشر شده بود.

بر اساس آماری که یک عضو شورای شهر تهران در آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ ارائه کرده بود و تنها فاصله سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ را در برمی‌گرفت، ۱۱۱ کودک بین هشت تا ۱۳ ساله در ایران خودکشی کرده‌اند.

محمد بطحایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه باید «اضطراب آنها برای تحصیل کاهش یافته و از حضور در مدرسه احساس نشاط کنند»٬ اذعان کرده بود که به ‌دلیل تغییر نسلی٬ دیگر «نمی‌توان مدارس کشور را با مدل‌های دهه ۶۰ اداره کرد».