گزارشی از اعدام ارسلان یاسینی کودک مجرمی که مجرم نبود

۰۱ شهریور ۱۳۹۹

سحرگاه دوشنبه ۲۷مرداد۹۹، حکم اعدام ارسلان یاسینی که در سن ۱۷ سالگی به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد.

گزارشی از اعدام ارسلان یاسینی به دست کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام رسیده است که به اطلاع خوانندگان میرسانیم:

ارسلان یاسینی اهل نقده و متولد سال ۱۳۶۹ بود. وی متهم بود که در تیرماه سال ۸۶ زمانی که ۱۷ سال داشت مرتکب قتل شده است.

ارسلان یاسینی
به گفته یک منبع مطلع:
« ارسلان برای دیدار پدربزرگش و صحبت درباره تعویض شناسنامه اش به خانه او به روستا رفت. چند روز بعد اعلام شد که پدربزرگ و مادربزرگ وی به قتل رسیده اند، و بدنبال این خبر، ارسلان دستگیر و بعد از چند روز به قتل اعتراف کرد. بعدها به خانواده اش گفت بعد از چند روز شکنجه جسمی و روحی، بازپرس شجاعی به او گفته که همه چیز را گردن بگیر، شاکیان عمو و عمه تو هستند و رضایت می دهند و به این ترتیب ارسلان ۱۷ ساله دزدی و قتل دو نفر را به گردن گرفت.

این در حالی بود که پرونده وی ضد و نقیض فراوانی داشت. از جمله اینکه مقتولین در دو مکان جدا، یکی داخل خانه و دیگری در انباری و با چند وسیله متفاوت، مانند تبر، گاز پیک‌نیکی و چاقو کشته شده بودند. علاوه بر این بجز ارسلان یک فرد دیگر با قد بلندتر و صورت سرخ هم دیده شده بود. ارسلان در زیر زمین آگاهی مورد شکنجه قرار گرفته و اعتراف کرده بود. اما در همه جلسات دادگاه گفت که او را فریب داده اند. با همه این اوصاف چهار سال به قصاص نفس محکوم شد.

ارسلان تقاضای تجدید نظر و بازگشایی پرونده کرد. با وجود نظر منفی کارشناسی پزشکی قانونی، قاضی حکم قبلی را تایید کرد.»

به گفته همین منبع «طی این سالها ارسلان بخاطر دیپلم کامپیوتر همیشه برای مسئولان زندان از جمله قره باغی و حسینی بیگاری می‌کرد. اما آنها روز قبل از اعدام به بهانه کرونا حتی اجازه ندادند مادر و خانواده اش او را در ‌آغوش بگیرند و ملاقات از پشت شیشه دادند.»

این منبع اضافه می کند:
«شاکی ها دو عمه تنی، یک عمو و عمه ناتنی وی بودند. مدتی بعد از تایید دیوان عالی دو عمه تنی رضایت دادند. بنابراین سایرین برای اجرای حکم باید تفاضل دیه پرداخت می کردند. طی ۱۳ سال علاوه بر خانواده، تمام دوستان، آشنایان و بزرگان شهرهای ارومیه و نقده برای جلب رضایت به خانواده شاکی رفت و آمد کردند. اما شاکی در نهایت رضایت نداد. بارها بحث پول را مطرح می کردند. روز ۲۶مردادماه یکی از شاکیان نسرین منصوری راد که خود در دستگاه قضاییه کار میکند، چک سفید امضا گرفت و قسم خورد که رضایت می دهند. اما در نهایت رضایت ندادند.»

نکته قابل توجه اینست که قوه قضاییه با حکم قصاص و رودررو قرار دادن شاکیان و خانواده متهم، به اصطلاح دست خود را از جنایت می شوید. امری که در قوانین بین المللی به هیچوجه قابل قبول نیست.