گزارش مهر؛ دانش آموزان روستای عرب آباد اینترنت ندارند/محرومیت درنزدیکی کرمان

۲۰ مهر ۱۳۹۹

کرمان – در حالی محور آموزش دانش آموزان طی سال جاری در فضای مجازی پایه ریزی شده که همچنان بسیاری از روستاهای کرمان از داشتن اینترنت محروم هستند.
خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: این روزها کیفیت خدمات مبتنی بر شبکه شاد برای آموزش به دانش آموزان در شهرهای بزرگ مورد نقد قرار می‌گیرد و مسئولان وزارتخانه نیز هر روز قول‌های جدیدی برای ارائه خدمات بهتر به مردم می‌دهند.

اما هنوز هم هستند روستاهایی در کرمان که با وجود نزدیکی به مرکز استان در اوج محرومیت از همین خدمات نیز به کلی محروم هستند.

روستای عرب آباد در نزدیکی شهر کرمان قرار دارد، در مسیر شهر بم و در ۵۵ کیلومتری شهر کرمان روستایی به نام عرب آباد قرار دارد. مردم کرمان این روستا را با شکوفه‌های گیلاس می‌شناسند. روستایی بسیار زیبا که ۶۰۸ نفر جمعیت دارد که شامل ۱۹۵ خانوار می‌شود.

هیچیک از اپراتورهای تلفن همراه در این روستا آنتن نمی‌دهد و مردم با وجود پیگیری‌های مکرر همچنان با مشکلات دست به گریبان هستند
در هر خانواده نیز چندین دانش آموز در مقاطع مختلف زندگی می‌کنند اما نکته‌ای عجیب در این روستا وجود دارد، هیچیک از اپراتورهای تلفن همراه در این روستا آنتن نمی‌دهد و مردم با وجود پیگیری‌های مکرر همچنان با مشکلات دست به گریبان هستند.

با وجود اینکه دکل مخابراتی در وسط این روستا نصب شده اما هیچ اقدامی برای خدمات اینترنتی به این مردم انجام نشده است.

در اوج شیوع کرونا از شبکه شاد محروم هستیم

این شرایط مردم را از خدمات مبتنی بر وب محروم کرده و در اوج شیوع کرونا در کرمان دانش آموزان این روستا از شبکه شاد نیز به کلی محروم هستند.

نکته قابل توجه اینکه نزدیک ترین مکانی که در این روستا اینترنت در دسترس قرار می‌گیرد جاده اصلی کرمان – بم است که تا خانه‌های مردم روستای عرب آباد ۶ کیلومتر فاصله دارد.

با یکی از جوانان روستا به گفتگو می‌نشینیم، احمدرضا می‌گوید: دفتر مخابرات دقیقاً در وسط روستا قرار دارد و پست بانک هم داریم اما خبری از اینترنت نیست و بچه‌های روستا نمی‌توانند از خدمات آموزش مجازی استفاده کنند و با وجود خطر کرونا مجبورند در مدارس به صورت مجازی شرکت کنند.

وی گفت: در واقع اینجا به جز حضور فیزیکی در مدارس انتخاب دیگری وجود ندارد، با توجه به نزدیکی روستا به شهر کرمان شاهد حضور مکرر گردشگران هستیم و خطر انتقال ویروس نیز زیاد است.

در واقع اینجا به جز حضور فیزیکی در مدارس انتخاب دیگری وجود ندارد، با توجه به نزدیکی روستا به شهر کرمان شاهد حضور مکرر گردشگران هستیم و خطر انتقال ویروس نیز زیاد است
وی ادامه داد: هم اکنون بسیاری از خدمات نیز در قالب اینترنت انجام می‌شود اما عملاً مردم از این خدمات محروم هستند. ما برای خرید باید از پول نقد استفاده کنیم چون عملاً نمی‌توانیم از دستگاه‌های پرداخت الکترونیک استفاده کنیم.

زهرا یکی دیگر از ساکنان این روستا ست که می‌گوید: هیچ گونه خدمات اینترنتی در روستا وجود ندارد از ابتدای سال جاری و با شیوع کرونا بارها این مشکل را پیگیری کردیم اما هیچ اقدامی از سوی مسئولان انجام نشده است.

وی گفت: ۸۰۰ هزار تومان پول برای شارژ اینترنت سیم کارت برای تحصیل فرزندانم پرداخت کردم اما در این روستا اینترنت موبایل آنتن نمی‌دهد و آنتن دهی تلفن ثابت هم همین وضعیت را دارد.

دانش آموزان سرگردان شده‌اند

وی ادامه داد: سال تحصیل سال گذشته مجبور بودیم یا به شهر ماهان و یا کرمان مراجعه کنیم تا بچه‌ها بتوانند به شبکه شاد دسترسی داشته باشند.

این زن روستایی گفت: چرا بعد از ۸ ماه از شیوع اینترنت مسئولان فقط سکوت کرده‌اند و خبری از خدمات اینترنتی در روستا وجود ندارد مگر ما مثل بقیه مردم مالیات پرداخت نمی‌کنیم چرا نباید از ابتدایی‌ترین خدمات محروم باشیم.

وی گفت: مسئولان پاسخ دهند که آیا کرونا به روستاها نمی‌آید؟ چرا در حالی که روستا از فضای آموزشی گسترده‌ای هم برخوردار نیست ما باید بچه‌ها را کنار یکدیگر به مدرسه بفرستیم؟

یکی دیگر از زنان روستا می‌گوید: دانش آموزان روستا برای تحصیل در شرایط کرونایی با مشکل رو برو هستند و نمی‌دانیم چه باید انجام دهیم برخی از مردم بچه‌ها را به روستاهای مجاور می‌فرستند و برخی به ماهان می‌روند که خطر تصادف نیز وجود دارد.

اگر سخن از عدالت آموزشی به میان می‌آید نباید در شهرها دنبال عدالت بود بلکه مسئولان باید به روستاها بروند و شرایط را ببینند
وی ادامه داد: اگر سخن از عدالت آموزشی به میان می‌آید نباید در شهرها دنبال عدالت بود بلکه مسئولان باید به روستاها بروند و شرایط را ببینند، وقتی وضعیت ما که تا شهر کرمان ۵۰ کیلومتر فاصله دارد اینگونه است در روستاهای دور افتاده استان مردم چه می‌کنند.

وعده‌های بی سرانجام و مردم سرگردان

مدیرکل ارتباطات و فن آوری اطلاعات استان کرمان اوایل اردیبهشت ماه سال جاری بود که در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دسترسی مردم در عرب آباد تا چند ماه قبل به شبکه تلفن همراه مشکل بود و حالا بهتر شده است گفت: در تلاش هستیم مشکل اینترنت نیز برطرف شود. الهامی پنج ماه قبل وعده داد روستا به زودی به شبکه اینترنت پر سرعت متصل خواهد شد.

در حالی که مدیرکل ارتباطات و فن آوری اطلاعات کرمان می‌گوید اینترنت در روستا وجود دارد اما سرعت پایینی دارد اما مردم روستا تاکید دارند هیچ خدمات اینترنتی دریافت نمی‌کنند و وعده‌های مسئولان هم بی نتیجه مانده است.