گزارش سه ماهه نقض حقوق کودک و نوجوان در ( مهر و ابان و اذر )99

کودکان کار در اذرماه 99 (5مورد)

مصدومیت یک کودک کار در پی سقوط از ساختمان نیمه کاره در شیراز

امروز چهارشنبه ۲۶ آذرماه، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کودک کار در شیراز بر اثر سقوط از ساختمانی نیمه کاره، دچار مصدومیت شد. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است. خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا،

متهم به آزار و تحقیر کودکان کار بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – رئیس پلیس فتا تهران از بازداشت فردی که اقدام به تحقیر و هتک حرمت کودکان کار کرده بود خبر داد. به گفته وی طی روزهای اخیر ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن فردی دو کودک کار را بازیچه تفریح و خنده خود قرار داده است.

ایلنا گزارش می دهد؛ برگزاری آیین «مهر یلدا» برای کودکان کار و خیابان/ توزیع بسته‌های آجیل، تنقلات و شال و کلاه + عکس

به گزارش خبرنگار ایلنا، هر سال «مهر یلدا» توسط جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها با جشنی برای کودکان کار و خیابان در محله هرندی و دروازه غار برگزار می‌شد. اما امسال به علت محدودیت‌های کرونایی اعضای این جمعیت تصمیم گرفتند پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ با تهیه ۳۰۰۰ بسته شامل آجیل، تنقلات، کلاه و شال و اهدای آن به کودکان کار به استقبال شب یلدا بروند.

وجود هزار کودک کار و خیابانی در کرمان

مدیرکل بهزیستی استان کرمان عباس صادق زاده گفت: با مطالعات انجام شده در بدترین حالت با هزار کودک کار و خیابانی در کل استان روبرو هستیم که بیشتر آن‌ها را پاکستانی ها و افغانستانی ها تشکیل می دهند. باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان.

از زندانی شدن کودکان کار در شاهین شهر تا پیدا شدن جسد 4 کودک در کانال آب

در یک سال گذشته اخبار حوادثی مهمی در شاهین شهر رقم خورده است که می توان به چند خبر مهم آن از قبیل: حبس کودکان کار شاهین‌شهری در زیرزمین بهزیستی، ربودن کودک 4 ساله با خودروی مادرش، درگیری و ناآرامی در شاهین شهر، کشفیات مواد مخدر ، دستگیری سارقان حرفه ای و …. اشاره کرد. حوادث رکنا

کودکان کار در ابان ماه 99 (6مورد)

متهم به آزار و تحقیر کودکان کار بازداشت شد

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از رکنا، رئیس پلیس فتا تهران از بازداشت فردی که اقدام به تحقیر و هتک حرمت کودکان کار کرده بود خبر داد.

شکل گیری خانه های تیمی کودکان کار / تجاوز و ایدز در انتظار کودکان

مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درمورد کودکان کار و مشکلاتی که آنها را تهدید می کند، تاکید کرد: چند سال پیش که تعداد کودکان کار افزایش یافته بود و حتی تا ساعت 11-12 شب هم در خیابان بودند، روی 1000 کودکان کار مطالعه ای را شروع کردیم. واقعا شرایط این کودکان اسفناک بود و وقتی نتایج مطالعه را می خواندیم اشک می ریختیم.

مرگ کودک کار، هنگام جمع آوری زباله در بیرجند

خبرگزاری هرانا – یک کودک کار ۱۳ ساله در بیرجند، در حین جمع آوری کارتن و ضایعات، در یک استخر کشاورزی غرق شد و جان خود را از دست داد. جسد این کودک که صبح روز گذشته مفقود شده بود ظهر امروز پس از ساعت ها تلاش کشف شد.

باند کودکان کار 5 تا 15 ساله در مشهد

رکنا :سرپرست دادسرای ناحیه پنج مشهد نیره عابدین زاده گفت: طی هفته گذشته ۸۵ کودک که به فعالیت کار خیابانی مشغول بودند شناسایی و از خیابان و چهارراه‌های مشهد جمع آوری شدند که ۶۱ نفر آنان اتباع و مهاجرین خارجی مقیم مشهد بودند. عابدین زاده با تایید بدرفتاری جسمی و کتک زدن این کودکان توسط سرگروهها ادامه داد:۱۰ کودک نیز پس از شناسایی و غربالگری به دلیل اینکه خانواده هایشان حاضر به تحویل گرفتن آنان نشدند هم اکنون در قرنطینه نگهداری می شوند.

درآمد ۱۰میلیونی برخی کودکان کار مشهد به‌سود دلالان/ فقط ۲۰۰۰۰ تومان به کودک می‌رسد

گروه استان‌ها ــ سرپرست دادسرای ناحیه ۵ مشهد نیره عابدین‌زاده گفت: برخی از کودکان کار مشهد روزی ۱۰میلیون تومان درآمد دارند اما نهایتاً ۲۰هزار تومان به کودک می‌رسد، با پیگیری دستگاه قضایی با لیدرها برخورد قضایی می‌شود. وی گفت: کودکان کار بخش بزرگی از آسیب‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند، در صورتی که اقدامی در این مبحث انجام نشود افزایش تعداد کودکان کار در کارگاه‌های زیرزمینی اماکن دور از دسترس را شاهد خواهیم بود،

خواب جدید برای کودکان کار به نام حمایت اجتماعی/سایه رحیمی

ماهنامه خط صلح – «ساماندهی کودکان کار و خیابان» عنوان آیین‌نامه‌ای بود که سال ۸۴ در دولت وقت به تصویب رسید. طرحی که هدف کلی آن توانمندسازی «کودکان کار» و حمایت از آن‌ها عنوان شد و قرار بود کودکان را از چرخه‌ی مشقت‌زای کار دور کند، در پانزده سال گذشته به طرح ضربتی دستگیری کودکان کار در خیابان تبدیل شد و داعیه‌داران دفاع از حقوق کودکان و مسئولان دولتی حتی در دایره کلمات، حرمت کودکان را رعایت نکردند ،بارها با تفاخر از عبارت «جمع‌آوری کودکان کار» استفاده کردند و با دفاع از عملکرد خود منکر آسیب‌هایی شدند که این طرح بر روح و روان کودکان کار وارد می‌کرد.

کودکان کار در مهر ماه 99(6مورد)

معاون سیاسی استاندار اردبیل خبر داد؛ وجود ۸۸ نفر متکدی شناسنامه‌دار در اردبیل/ ساماندهی کودکان کار نیازمند همکاری‌های بین بخشی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل بهروز ندایی در جلسه کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان اردبیل گفت: تا کنون ۸۸ نفر متکدی خیابانی از سوی دستگاه های ذیربط در اردبیل شناسایی شده و برای ساماندهی این افراد اقدامات اساسی انجام شده است.ایلنا

چرخه فقر در زندگی کودکان کار؛ از والدین تا فرزند

فرشید یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا، با استناد به تعریف پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان گفت: براساس تعریف پیمان نامه جهانی حقوق کودک و قانون کشور افراد زیر ۱۸ سال کودک تلقی می‌شوند که براین اساس حدود ۲۴ میلیون فرد زیر ۱۸ سال در کشور زندگی می‌کنند.

کودکان کار یا کار کودک مسئله این است

پنج کودک کار هفت تا ۱۵ساله که تجربه دستگیر شدن توسط ماموران سازمان بهزیستی را دارند، در گزارش «اعتمادآنلاین» روایت خود را بازگو می‌کنند؛ از شیوه برخورد ماموران بهزیستی، مراکزی که محل نگهداری‌شان بوده و وضعیتی که پس از بیرون آمدن از بهزیستی پیدا کرده‌اند.

مهر از کرج گزارش می‌دهد فعالیت ۱۵ دستگاه در حوزه کودکان کار/ موازی کاری و دیگر هیچ

اسدالله حیدری، مدیرکل بهزیستی استان البرزدر خصوص رده‌های سنی فعالیت این کودکان تصریح کرد: ۵۰ درصد کودکان در گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال ،۳۶.۱۴ درصد از آنها در رده سنی ۱۲ تا ۱۴ سال ،۱۲.۸۷ درصد از این افراد بین ۱۵ تا ۱۸ سال و ۱.۹۸ درصد در گروه سنی زیر ۶ سال قرار دارند که با توجه به فراوانی بالای کودکان کار در سنین دبستانی می‌توان گفت اساسی‌ترین نکته، تمرکز بر پیشگیری از بروز این پدیده در این سنین است. و در این میان ۱۵ دستگاه متولی، به دلیل نداشتن برنامه ریزی صحیح و تعامل مناسب نتوانسته اند اثرگذاری لازم را داشته باشند. مهر

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می دهد؛ کرونا باعث افزایش کودکان کار در مشهد شد/اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان ؛ شاید وقتی دیگر.

حقدادی معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به قانون حمایت از کودکان کار که در سال ۸۴ تصویب شده، بیان کرد:جمع آوری و ساماندهی کودکان کار یک کار دسته جمعی و برعهده ۱۲ سازمان از جمله شهرداری ، نیروی انتظامی ، بهزیستی ، قوه قضاییه و…است. گزارش خبرنگار ایلنا

استفاده ۵۵۰۰ کودک کار از مجموعه‌های ورزشی شهرداری/ حضور مربیان ورزشی در گرمخانه‌ها.

سیدمالک حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسینم سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران از استفاده بیش از ۵۵۰۰ کودک کار و در معرض آسیب از مجموعه های ورزشی شهرداری تهران در راستای پویش چهارراه کودک خبر داد. و افزود یک تعداد کودک کار و تعدادی کودک در معرض آسیب، شناسایی شده‌اند که بیش از 4 هزار نفر هستند که با مراکز پرتو در ارتباط هستند؛ اگر مراکز دیگری مانند “صبح رویش” که با ما همکاری دارند را به این مجموعه اضافه کنیم تعداد کودکان به بیش از 5500 نفر می‌رسد.

گزارش سه ماهه نقض حقوق کودک و مهر و ابان و اذر ماه 99نوجوان در