ترکیدن سرسره بادی غیراستاندارد در گناباد، جان دو کودک را گرفت

این حادثه  پس از وزیدن یک باد نسبتا شدید،رخ داد.

بعدازظهر جمعه (۵ اردیبهشت-۲۵ اپریل)، دو کودک ۹ و ۶ ساله که در حال بازی در پارک «آبشار کاخک» در شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی بودند، به دنبال ترکیدن سرسره بادی، تعادل خود را از دست داده با سر به زمین خوردند که این حادثه به مرگ آن‌ها منجر شده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، این دو کودک با خانواده‌های‌شان از منطقه «کریمو» در «خراسان جنوبی» به پارک محل وقوع حادثه آمده بودند که مصطفی ۹ ساله به دلیل شکستگی استخوان جمجمه و آسیب جدی در ناحیه سر، بلافاصله جان باخت و «امیر» ۶ ساله نیز بعد از انتقال به بیمارستانی در مشهد به دلیل شدت ‌آسیب‌دیدگی از دنیا رفت.

هم‌چنین، کودک دیگری به نام «رضا» نیز در این حادثه دچار آسیب‌دیدگی شده که هم‌اکنون در بیمارستان گناباد تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد.

آن‌گونه که دایی یکی از این دو کودک به روزنامه‌ی ایران گفته، ترکیدن سرسره بادی پس از وزیدن یک باد نسبتا شدید رخ داد و طناب‌های نازک نتوانستند سرسره را مهار کنند.

او تاکید کرده که «طناب‌های قصر بازی بادی حتی از طناب خانگی نیز نازک‌تر بود و توان مهار آن را نداشت».

از سوی دیگر، «رییس اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی» شهرستان گناباد هم به خبرگزاری «ایسنا» گفت که «سرسره بادی کاخک گواهی ایمنی و استاندارد لازم نداشته و پیمان‌کار برای کسب گواهی استاندارد اقدام نکرده است».

به گفته‌ی «صادق میرزای قلی»، بر اساس مقرارات این اداره، «حتما باید اطراف سرسره بادی، ضربه‌گیر نصب و فنس‌بندی شده باشد» و «اپراتور دستگاه هم باید حتما آموزش دیده باشد و دقیقا بداند که موقع وزش باد چه کارهایی را انجام دهد که سرسره واژگون نشود».

وی تاکید کرده که شهرداری گناباد در حالی بدون اطلاع اداره استاندارد این شهر با این پیمان‌کار قرارداد بسته که باید پیش از بستن قرارداد، او را «رسما به این اداره می‌فرستاد» تا «بعد از دریافت توضیحات کار‌شناسان، کارش را آغاز می‌کرد».

این نخستین بار نیست که حوادث در پارک‌های بازی ایران به مرگ افراد می‌انجامد. پیش از این در آبان‌ماه ۹۱ نیز در جریان سقوط یک خانواده سه نفره از چرخ و فلک شهربازی «ائل‌گلی» تبریز، یک زن و شوهر جان خود را از دست داده بودند و فرزند خردسال‌شان از حادثه جان سالم به در برده بود. تقاظع 07 اردیبهشت