آمار تکان‌دهنده از مصرف ریتالین در میان دانش‌آموزان و دانشجویان در ایران

 “قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر” در ایران می‌گوید که شب‌های امتحان به دلیل روی آوردن دانشجویان و دانش‌آموزان به ماده ریتالین، فروش این دارو بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری “ایسنا”، علیرضا جزینی، روز چهارشنبه (۳ اردیبهشت-۲۳ اپریل) در نشستی با عنوان “صیانت و توانمندسازی زنان و خانواده در برابر آسیب‌های اجتماعی” که در “مجموعه فرهنگی شقایق تهران” برگزار شد، با استناد به شیوع‌شناسی صورت گرفته در سال ۱۳۹۰ گفت که ۰/۴ درصد از دانش‌آموزان در سنین ۱۶ و ۱۷ سالگی، دست‌کم یک بار، ماده محرک “شیشه” را برای موفقیت در امتحانات خود استفاده کرده‌اند.

وی با اشاره به نزدیک بودن فصل امتحانات، دلیل استفاده دانش‌آموزان و دانشجویان از “ریتالین” را «تقویت حافظه» و «شب‌بیداری» عنوان کرد و گفت که آن‌ها تحت تاثیر «تبلیغات غلط» و «ناآگاهی» از این داروی روان‌گردان استفاده می‌کنند.

آقای جزینی هم‌چنین مدعی شد که “خانه‌های مجردی” خطر ابتلا به اعتیاد را افزایش می‌دهند. او گفت: «طبق تحقیقات صورت‌گرفته بیشترین آمار معتادان از همین خانه‌های مجردی است.»

پیش از این نیز در اسفندماه سال گذشته، عطالله عبداللهی، “معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو”، در گفتگو با خبرگزاری “تسنیم” از “افزایش چشم‌گیر” مصرف ریتالین طی سال‌های اخیر خبر داده و گفته بود که سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۱۵۰ میلیون عدد از این دارو در کشور مصرف شد که این رقم «بیش از پنج برابر سه سال قبل و ۱۰ برابر سال ۱۳۸۵ است».

فیروز جعفری، رییس وقت “اداره پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت” نیز شهریورماه سال گذشته در گفتگو با خبرگزاری “فارس” با هشدار نسبت به استفاده دانشجویان از ریتالین در فصل امتحانات گفته بود که مصرف این ماده می‌تواند به استفاده از ماده مخدر “شیشه” منتهی شود.

وی از «مشکلات سیستم عصبی و نورولوژیک»، «کاهش عمل‌کرد یادگیری»، «تنبلی مغز»، «تمرکز کمتر از زمان پیش از مصرف ریتالین»، «مشکل یادآوری تا دوره قابل توجه»، «دلهره»، «اضطراب» و «حملات حاد اضطرابی» به عنوان عوارض ناشی از مصرف ریتالین نام برده بود.

خردادماه سال گذشته نیز مصطفی فروتن، روان‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی به خبرگزاری “ایلنا” گفته بود که بسیاری از زنان و دختران در باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی از ریتالین به عنوان یک “داروی لاغری” استفاده می‌کنند و «بسیاری از رانندگان برای زود رسیدن به مقصد و نخوابیدن در میان راه به مصرف این دارو روی آورده‌اند».

وی با تاکید بر کاهش سریع سن مصرف‌کنندگان ریتالین و شدت گرفتن گرایش جوانان به استفاده از این دارو خاطرنشان کرده بود که گرایش به این ماده از مقطع کار‌شناسی در دانشگاه‌ها به مقاطع “دبیرستان” و حتی “راهنمایی” کشیده شده است.

او با استناد به یک تحقیق‌ انجام‌شده، مدعی شده بود که از هر ۱۰ دانشجو ۶ نفر سابقه مصرف ریتالین دارند و آن را با اسامی چون قرص “شب امتحان” یا “قرص دانشجویی” خریداری می‌کنند. تقاطع 06 اردیبهشت