اجرای مجازات های غیر انسانی در ملاء عام را متوقف کنید

ماده 1  اعلامیه جهانی حقوق بشر

تمام ابنای بشر آزاد زاده شده و در حرمت و حقوق با هم برابرند. عقلانیت و وجدان به آنها ارزانی شده و لازم است تا با یکدیگر برادرانه رفتار کنند.

ماده 5 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچ کس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد

حکم شلاق یک جوان ساکن بیرجند که به اتهام “مزاحمت برای نوامیس” به ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده بود در مقابل دبیرستان دخترانه در بیرجند به اجرا در آمده است و بر اظهارات مقامات انتظامی خراسان جنوبی حکم شلاق تعزیری متهم در محل وقوع جرم و در ملاء عام اجرا شده است.

در قوانین قضائی کشور اصولا تعریف مشخصی در مورد شكل و شيوه وقوع چنین جرایمی وجود نداشته و در بسیاری از موارد رفتار خود مأمورین بسیج یا نیروی انتظامی نیز که تحت عناوینی همچون گشت ارشاد یا امر به معروف و نهی از منکر صورت می گیرد می تواند مصداق مزاحمت برای شهروندان باشد.

اجراي اينگونه مجازات ها اعم از اعدام و شلاق در ملاء عام نه تنها تاثيرى در از بين بردن جرایم ندارد بلكه ميتواند آثار بسيار مخربى در روحيه جوانان داشته و باعث گسترش هر چه بيشتر خشونت در ميان جوانان شود.

كميته جوان و دانشجوی كانون دفاع از حقوق بشر در ایران ضمن محكوم كردن اينگونه مجازات ها خواهان لغو آن در سراسر كشور و حذف آن از قوانین جزائی بوده و اصولا اينگونه مجازات ها را تحقيركننده و غير انسانى ميداند.

464

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو