محرومیت بیش از ٦٢% کودکان ایرانی از آموزش

فرستنده: علیرضا طاهرخانی سیادهی

 از هر ٨ کودک ایرانی، دست‌کم ٥ نفر آن‌ها از امکان آموزش محروم هستند.

به گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، ٦٢،٥% از کودکان در ایران از امکان آموزش محروم هستند و مسئولین نیز نسبت به این مساله هیچ توجهی ندارند.

خبرگزاری‌های داخلی به نقل از دبیر سمینار آموزش و سلامت کودکان منتشر کردەاند، از هر ۸ کودک ایرانی ۵ نفر آن‌ها از فرصت آموزشی محروم هستند.

در ایران ۸ میلیون کودک پیش دبستانی (بین ۴ تا ۷ ساله) وجود دارد که ۵ میلیون نفر آن‌ها از امکانات لازم آموزشی برخوردار نیستند.

عدم وجود امکانات آموزشی در مدارس مناطق محروم و روستاهای کردستان سالانه باعث ترک تحصیل شمار زیادی از دانش‌آموزان می‌شود.

بر اساس گزارش وب‌سایت کردستان میدیا، طی سال تحصیلی ٩٢ ــ ٩١ نزدیک به ١٣٥ دانش‌آموز روستاهای درکی و دمیو برای ادامه‌ی تحصیل، تمامی ایام سال تحصیلی را در رفت و آمد روزانه به روستای دزلی، سپری کرده‌اند و هزینەهای بالای ایاب و ذهاب و مسیر طولانی باعث ترک تحصیل ٤٦ نفر از آنان شدە است.

در همین ارتباط، ساکنین روستای “کلاش هوش” از توابع بخش کلاشی شهرستان جوانرود استان کرمانشاه، از نبود خدمات آموزشی و بەویژه مدرسه دبیرستان دخترانه رنج می‌برند.

یکی از ساکنین این روستا در همین رابطه گفت: “سالانه چندین تن از دانش‌آموزان اهل این روستا بەویژه دختران به دلیل نبود مدرسه ترک تحصیل می‌کنند.”

سیاست رژیم ایران در این رابطه، با عدم تامین امکانات آموزشی و مدارس در روستاها و طی چند سال اخیر در قالب اخذ وجه نقد از دانش‌آموزان نمایان گشته است و رژیم ایران با این روش می‌خواهد که دانش‌آموزان را از تحصیل محروم کرده و سطح سواد در مناطق کردنشین ایران را کاهش دهد.

سالانه ٢٢ هزار کودک در ایران به موقع وارد مدرسه نمی‌شوند و ٨٠ هزار دانش‌آموز مقطع دبستان نیز ترک تحصیل می‌کنند.کوردستان مدییا 27 اردیبهشت