آیا کشتار جمعی دانش آموزان ایران در راه است؟

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

دانش آموزان ایران؛ موش آزمایشگاهی آموزش و پرورش!

قصه جدید دانش آموزان ایران از حدود یک ماه پیش آغاز شد. آن جا که وزیر آموزش و پرورش روحانی یک باره اعلام کرد که امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار می‌شود. تازه دولت روحانی همان دولتی است که قرار بود دولت تدبیر و امید باشد. اما گویی در یک دیکتاتوری مذهبی، واژه‌ها واژگونه‌اند. تلخی سرنوشت مردم ایران در کرونا و فقر خود به حد کافی تراژدی کاملی بود. اما حالا دستان تلخ دیگری آغاز شد.

دانش‌آموزانی که یک سال است درحال آموزش آنلاین هستند، خانواده‌هایی که بیش از یک سال است با هزینه‌های کمرشکن ازکودکان‌شان در برابر کرونا و ناامیدی حفاظت کردند، حاضر نیستند در جلسات مرگ! بنشینند. برای آنان ورود به مدرسه و سالن‌های امتحان تداعی کننده ابتلا و آلودگی است. اما حکومت اصرار دارد این کار انجام شود.

اعتراضات مستمر دانش آموزان ایران
تاکنون دانش آموزان شهرهای زیادی به اعتراض برخاستند. اعتراضی مستمر و پیگیر در جلوی مراکز آموزش و پرورش. تهران، قزوین، یزد، زنجان، خرم‌آ‌باد، تبریز، شیراز، شهرکرد، مسجد سلیمان، ساوه، ممسنی، هشتگرد، سمنان،کرمان، همدان، ایلام، مشهد، خرمشهر، ایذه و بسیاری از شهرهای دیگر تاکنون شاهد برگزاری تجمعات و راهپیمایی دانش آموزان و خانواده‌های آنان بود. دانش آموزان فریاد می‌زنند: «امتحان حضوری نمی‌خوایم نمی‌خوایم. حضوری کفن می‌خواد نداریم، نداریم! امتحان حضوری با کرونا نمیشه».

ایذه تجمع اعتراضی دانش آموزان

برخورد حکومت تاکنون با این اعتراضات چیزی جز استفاده از نیروی قهر نیروی انتظامی، استفاده از باتوم و اسپری فلفل و بازداشت دانش آموزان نبوده است. پاسخی که بعید است راه به جایی ببرد. چون دلایل دانش آموزان و خانواده‌های‌شان مستدل است. در حالی که نیمی از کشور به دلیل کرونا تعطیل است، در حالی که پیک چهارم کرونا روزانه چند صد نفر ایرانی را به کام مرگ می‌فرستد، کدام منافع حکومتی اصرار بر فرستاد دانش آموزان به سالن‌ها و کلاس‌های مرگ جمعی دارد؟

درباره اعتراضات دانش‌آموزان در شهرهای مختلف بیشتر بخوانید

دانش آموزان دبیرستانی نسل جدید اعتراض! + فیلم

متخصصان حق را به دانش آموزان ایران می‌دهند

از نظر متخصصان پزشکی و عفونی با وجود اهمیت بالای امتحانات برای سیستم آموزش ایران، خطر انتقال دست‌جمعی ویروس کرونا در شرایط امتحانی بالاست.

یک متخصص در این مورد می‌گوید «ریسک انتقال ویروس در فضای امتحانی برای بچه‌های بالای ده سال بسیار زیاد است. امتحانات در درون سالن برگزار می‌شوند. بنابراین احتمال این‌که بیماری پخش شود، بیشتر است».

از نظر متخصصان؛ «محیط سربسته سالن امتحان، از جلوی درب مدارس که آموزش و پرورش گفته است بچه ها آن‌جا تجمع نکنند، پرخطرتر است. معمولا هر امتحانی حدود دو ساعت طول می‌کشد و این مساله‌ساز است».

مسئله دیگر مورد نگرانی متخصصان آن است که دانش آموزان وقتی با استرس و اضطراب ناشی از ابتلای به کرونا وارد سالن‌های امتحان شوند، کارایی لازم را نخواهند داشت. وقتی برای دانش آموزان بخصوص برای پایه نهم، مدرسه رفتن تداعی کفن و مرگ را داشته باشد، با کدام تمرکز می‌توانند روی درس فکر کنند.

دانش آموزان فقیر اولین قربانیان حضور در مدارس

دانش آموزان فقیر و فرزندان فرودستان جامعه اولین قربانیان این سیستم هستند. آنان اولا به دلیل عدم دسترسی به گوشی مناسب و خط پر سرعت اینترنت دچار افت تحصیلی شدید شده‌اند. آنان تمام سال را در خانه‌های به سر برده‌اند که به اندازه خانواده فرادستان و ثروتمندان امکان آرامش و تمرکز روی درس نداشته‌اند. اکنون هم باید وارد مدارس و مراکز امتحاناتی شوند که چون در محلات جنوب شهر یا مراکز فقیرتر شهرهاست، کلاس‌ها فشرده‌تر، امکانات تهویه و بهداشتی کمتر و مراقبت‌ها کمتر است. از این رو دانش‌ آموزان خانواده‌های فقیر نخستین قربانیان این سیستم ظالمانه هستند.

وزارت آموزش و پرورش حکومتی در طول یک سال و چند ماه گذشته برای دانش‌آموزانی که به دلایل زیر‌ساختی یا شرایط مالی خانواده‌های خود دسترسی به اینترنت و ابزار یادگیری آنلاین ندارند، کاری انجام نداده است. در عوض بار نظام آموزشی در دوران کرونا تماما به دوش معلمان بوده و در این زمینه نظام آموزش ایران از معلمان خود همیشه عقب‌تر بوده است.

اصرار حکومت به امتحان حضوری درحالی است که هنوز واکسیناسیون در ایران در مرحله ابتدایی است. ایران در قعر جدول واکسیناسیون دنیا قرار دارد. برنامه‌ایی هم برای واکسیناسیون دانش آموزان وجود ندارد.

باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها
از سوی دیگر، خبرهایی از برنامه‌ریزی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از اول مهر شنیده می‌شود. امری که از همین الان باعث گسترش نگرانی برای جامعه شده است. کشورهای دنیا تنها زمانی اقدام به بازگشایی مدارس کردند که ایمنی جمعی در جامعه به دلیل واکسیناسیون ایجاد شده باشد. ایمنی جمعی در صورتی ایجاد می‌شود که بیش از ۷۰درصد جامعه واکسینه شوند. چیزی که در ایران تحت حکومت ولایت فقیه بسیار دست نایافتنی به نظر می‌رسد.

مسعود مردانی عضو ستاد مبارزه با کرونا گفت: «اگر بالای 70 درصد از جمعیت کشور واکسینه شوند آن زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها با مشکل مواجه نمی‌شود. اما من نمی‌دانم آیا تا آن زمان این میزان واکسیناسیون انجام می‌گیرد یا خیر؟».

بابک قرائی مقدم پزشک و عضو اسبق هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی می‌گوید: «امکان بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از تزریق واکسیناسیون اساتید و دانشجویان وجود دارد. اما به نظر من امکان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها همزمان با هم در کشور ما وجود ندارد».

بازگشایی بدون واکسن یعنی گسترش مرگ

«برای بازگشایی مدارس نیاز است حداقل ۷۰درصد از جمعیت کشور ما واکسینه شوند. با مشاهده روند کند واکسیناسیون در کشور ما رسیدن به ایمنی جمعی در مهرماه دور از انتظار است. این نوع تصمیمات و بازگشایی‌ها خطر این بیماری را از بین نخواهند برد. زیرا علیرغم اینکه بسیاری از کشور‌ها با استفاده از واکسیناسیون گسترده توانسته‌اند به زندگی خود باز گردند اما هنوز در کشور ما روند واکسیناسیون بسیار کند است».

به نظر می‌رسد که خامنه‌ای این بار تلاش دارد دانش آموزان را قربانی استراتژی کلان تلفات انسانی سازد. او طی یک سال و نیم گذشته به خوبی نشان داد که در ریسک‌کردن با جان مردم توان بالایی دارد. این بار می خواهد کودکان و دانش ‌آموزان ایران را موش آزمایشگاهی استراتژی ضدانسانی خود کند. امری که بعید است با توجه به آگاهی جامعه به منافع خود و ترفندهای دشمن امکان پذیر باشد.