دو طرح «امام‌شناسی» و «حفظ آیات قرآنی» از مهرماه امسال

محمدرضا مسیب‌زاده،

مدیرکل امور قرآنی، نماز، و عترت وزارت آموزش و پرورش:

 از مهر‌ماه امسال طرح “مصباح‌الهدی” با موضوع “امام‌شناسی”

در مدارس کشور به اجرا در خواهد آمد.

محمدرضا مسیب‌زاده، “مدیرکل امور قرآنی، نماز، و عترت وزارت آموزش و پرورش”، روز پنج‌شنبه (۲۶ تیر-۱۷ جولای) با بیان این‌که طرح موسوم به “مصباح‌الهدی” بر اساس آموزش «برش‌هایی از زندگی ائمه، متناسب با سنین دانش‌آموزان برنامه‌ریزی شده» به خبرگزاری ایسنا گفت که این طرح در راستای “منویات” رهبر جمهوری اسلامی درباره “لزوم توسعه و ترویج سبک زندگی اسلامی” و تاکیدهای علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تحقق این هدف، برای نخستین بار در مدارس کشور اجرا می‌شود.

وی “عملی کردن سبک و سیره رفتاری و اخلاقی پیامبر مسلمانان و اهل بیت” و “ضرورت کاربردی و کیفی کردن آموزه‌های چهارده امام معصوم شیعیان” را از جمله دیگر اهداف این طرح عنوان کرد.

آقای مسیب‌زاده با اشاره به برنامه‌های «ویژه» وزارت آموزش و پرورش در “بخش قرآنی” افزود که در سال تحصیلی پیش رو، “حفظ موضوعی آیات الهی به عنوان یک کار محوری” در مدارس سراسر کشور به اجرا در خواهد آمد.

به گفته‌ی او در این بخش، «آیاتی از قرآن همراه با مفاهیم و پیام آن متناسب با سنین دانش‌آموزان در هر مقطع انتخاب می‌شود» تا به این ترتیب آن‌ها «بتوانند در زندگی روزمره خود از آن استفاده کنند».

مسیب‌زاده در عین حال تاکید کرد که طرح آشنایی با آیات قرآنی در “فوق برنامه‌های مدارس” اجرا می‌شود و شرکت دانش‌آموزان در آن‌ “کاملا داوطلبانه” است.

پیش از این، بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که روز ۲۰ آذر سال گذشته (۱۱ دسامبر ۲۰۱۳) میان “حوزه علمیه” استان تهران و اداره کل آموزش‌ و پرورش شهر تهران به امضا رسید، مدارس دولتی تهران، به مدت دو سال به “مدارس وابسته به حوزه” تبدیل شد‌ند و “مدیریت تربیتی” آن‌ها بر عهده یک “روحانی” قرار گرفت که به عنوان نماینده‌ی “حوزه” به صورت “ثابت” در مدارس پایتخت حضور خواهد داشت.

طبق این تفاهم‌نامه هم‌چنین وظیفه «حمایت و تامین نیازهای مالی و امکانات لازم به صورت ویژه» برای این “روحانی” بر عهده اداره کل آموزش‌ و پرورش تهران قرار گرفته است.

در واکنش به این تفاهم‌نامه، “گروه دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایران”، گروه سیاسی-دانشجویی که خواهان برقراری یک “دموکراسی لیبرال” در ایران است، روزر۳۰ دی با انتشار بیانیه‌ای حضور روحانیون در مدارس را تهدیدکننده “سلامت ذهنی و جسمی دانش‌آموزان” دانست و امضای این تفاهم‌نامه را «تازه‌ترین گام جمهوری اسلامی برای شستشوی مغزی کودکان ایران» ارزیابی کرد.

“سازمان معلمان ایران” نیز روز دوم دی ماه سال گذشته با صدور بیانیه‌ای خواهان لغو تفاهم‌نامه مزبور شد و از مسوولان وزارت آموزش و پرورش پرسید که «روحانیت با در اختیار داشتن حدود ۷۰ هزار مسجد و بیش از ۱۰ هزار امام‌زاده، پایگاه‌های نماز جمعه، کانال‌های صداوسیما و غیره چه نیازی به ورود مستقیم به مدارس دارد؟» سایت خبری تقاطع 30 تیرماه