تجمع پرشمار مقابل زندان اوین؛ معترضان در آمل: «ایران را پس می‌گیریم»

عده زیادی از شهروندان که گفته می‌شود خانواده‌های بازداشت‌شدگان روزهای اخیر هستند، در دومین روز پائیز مقابل زندان اوین تجمع کردند. ولی با وجود تهدیدهای مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی برای «برخورد قاطع» با معترضان، اعتراضات سراسری روز شنبه در چند شهر از جمله تهران، تبریز، شیراز و آمل ادامه یافته است.

بنا بر گزارش‌ها در روز شنبه دوم مهر، تجمع پرشماری در مقابل زندان اوین شکل گرفته و اعضای خانواده‌های معترضان بازداشت‌شده در یک هفته گذشته، برای باخبر شدن از حال بستگان خود در آن جا جمع شده‌اند.

هم‌زمان با ادامه اعتراضات در تهران و شیراز، یک گزارش ویدئویی انبوه جمعیت معترض را در آمل به تصویر کشیده که شعار می‌دهند: «می‌میریم، می‌میریم، ایران رو پس می‌گیریم.»

اعتراض و راهپیمایی شنبه مردم در شهر آمل با شعار«می‌جنگیم، می‌میریم ایران را پس می‌گیریم»

No media source currently available

0:000:00:150:00

 دانلود 

حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» که گزارش‌های مرتبط با اعتراضات سراسری ایران را منتشر می‌کند، می‌گوید که قطعی اینترنت در روز شنبه «از روزهای قبل هم شدیدتر شده»، به طوری که حتی روزنه‌های ارسال «پیام نوشتاری» شهروندان نیز بسته شده است.

یک گزارش ویدئویی از شهریار در استان تهران هم نشان می‌دهد مسئولان شهری برای جلوگیری از آتش زدن سطل آشغال‌ها، که راهکار معترضان برای مقابله با گاز اشک‌آور مأموران حکومتی است، سطل‌ها را از خیابان جمع می‌کنند.

جمع‌آوری سطل‌های زباله شهری در شهریاربه عنوان راهکاری برای مقابله با معترضان

No media source currently available

0:000:00:120:00

 دانلود 

موج اعتراضات در روز شنبه به‌رغم شدت گرفتن سرکوب معترضان و اختلال وسیع در اینترنت دست‌کم در شهرهای تهران، شیراز و آمل از سر گرفته شده است. هم‌زمان، ابراهیم رئیسی اعتراضات سراسری در ایران را «آشوبگری» و «شرارت» نامیده است.

در حالی که قطعی و اختلال شدید اینترنت همچنان پا بر جاست، چند گزارش شهروندی از ایران در روز شنبه دوم مهر، نشان می‌دهد اعتراضات در دانشگاه تهران دوباره شکل گرفته و در خیابان زند شیراز شماری از مردم شعار «مرگ بر دیکتاتور» می‌دهند.

اعتراض دانشجویان به برخورد خشن نیروهای امنیتی و حراستی در پشت حصار میله‌های محوطه دانشگاه تهران

No media source currently available

0:000:00:430:00

 دانلود 

در دانشگاه تهران، روز شنبه نیروهای امنیتی برای جلوگیری از تجمع دانشجویان، به آنها گلوله ساچمه‌ای شلیک کردند. اما شماری از دانشجویان بر برگزاری تجمع پافشاری می‌کنند. یک دختر دانشجو خطاب به نیروهای حراست می‌گوید: «حقم را می‌خواهم! دیگر نمی‌توانید جلو دهان ما را بگیرید!»

ادامه اعتراض‌ها و تجمعات مردمی در روز شنبه دوم مهرماه در خیابان زند شهر شیراز

No media source currently available

0:000:00:130:00

 دانلود 

ویدئویی دیگر، حمله نیروهای حکومتی به دانشجویان در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران را ثبت کرده است.

دستگیری و ضرب و شتم دانشجویان توسط نیروهای امنیتی و حراستی در حوالی محوطه دانشگاه تهران

No media source currently available

0:000:00:220:00

 دانلود 

یک گزارش ویدئویی هم از مقابل دانشگاه تهران تلاش مأمور لباس شخصی برای بازداشت دختر معترض را نشان می‌دهد که با مقاومت می‌تواند از دست او فرار کند.

ناکامی یک مامور لباس شخصی برای دستگیری و بازداشت یک زن معترض در مقابل دانشگاه تهران

No media source currently available

0:000:00:110:00

 دانلود 

یک گزارش شهروندی مکتوب، که حساب «۱۵۰۰ تصویر» آن را منتشر کرده، حاکی از این است که در آریاشهر (فلکه صادقیه) تهران، نیروهای حکومتی با پخش «قرآن و نوحه» با صدای بلند، تلاش می‌کنند از رسیدن صدای معترضان به هم و جمع شدن مردم جلوگیری کنند. صدای نوحه به حدی بلند است که «حتی صدای بوق ماشین‌ها هم نمی‌آید.»

حضور پررنگ و موثر زنان در اعتراضات سراسری جاری در شهرهای ایران در گزارش‌های ویدئویی بارز است. چنان که در اعتراضات امروز شنبه در شیراز، زنی ایستاده بر بلندی در حالی که روسری‌اش را از سر برداشته و در دست تکان می‌دهد، با شعار «مرگ بر دیکتاتور» مردم معترض همراهی می‌کند.

‌ادامه تظاهرات مردم شیراز در دوم مهر با شعار مرگ بر دیکتاتور و رهبری شعارها توسط یک زن جوان

No media source currently available

0:000:00:230:00

 دانلود 

یک گزارش ویدئویی از شیراز در دوم مهر، تلاش عده پرشماری از مأموران یگان ویژه را نشان می‌دهد که سعی می‌کنند یکی از معترضان را بازداشت کنند، اما او مقاومت می‌کند و یک زن نیز از او حمایت می‌کند.

برخورد خشن نیروهای امنیتی با زنان معترض در شیراز دوم مهرماه

No media source currently available

0:000:00:370:00

 دانلود 

یک گزارش ویدئویی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اعتراضات دانشجویان را نشان می‌دهد در حالی که برخی از دختران حجاب از سر برداشته‌اند و شعار می‌دهند: «فقر و فساد و بیداد، ننگ بر این استبداد.»

یک ویدئوی دیگر منتسب به اعتراضات روز شنبه دوم مهر، انبوه جمعیت را در خیابان‌های تبریز نشان می‌دهد که با فراری دادن نیروهای حکومتی شادی می‌کنند.

گزارش شده که مردم تبریز در راستای وحدت ملی به زبان ترکی شعار می‌دهند «کوردیستانا ور نفس، تبریزدن گلیر بو سس» که یعنی «به کوردستان نفس بده! این صدا از تبریز می‌آید.»

خط‌ونشان مقامات جمهوری اسلامی برای معترضان

هم‌زمان با از سر گیری اعتراضات، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، در تماسی تلفنی با خانواده محمدرسول دوست‌محمدی، یک بسیجی که گفته شده در جریان سرکوب اعتراضات در مشهد کشته شده، او را «از مدافعان حرم» معرفی کرده و بر «برخورد قاطعانه» با معترضان تأکید کرده است.

همچنین به گزارش ایرنا، همچنین وزارت کشور در بیانیه‌ای مدعی شد علت مرگ تحت بازداشت مهسا امینی «با جدیت و بی‌طرفانه» در حال پی‌گیری است و با «اغتشاشات» توصیف کردن اعتراضات مردم، گفت که با آن «مقابله» خواهد شد.

در اظهارات رئیسی و بیانیه وزارت کشور به جان باختن معترضان اشاره‌ای نشده است.

سازمان عفو بین‌الملل شنبه دوم مهر در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست به سرکوب خونین اعتراض‌ها در ایران واکنش نشان دهد و اعلام کرد، در یک هفته گذشته «دست‌کم ۳۰ تن» از معترضان در شهرهای مختلف ایران کشته شده‌اند که چهار نفر از آنان کودک بوده‌اند.

پیش‌تر، سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز جمعه شمار جان‌باختگان در اعتراضات جاری در ایران را ۳۶ تن اعلام کرده بود و تأکید کرده بود که احتمال دارد شمار جان‌باختگان بیشتر باشد.

پیکر پدرام آذرنوش بر شانه‌های مردم

یک گزارش ویدئویی مراسم خاک‌سپاری پدرام آذرنوش، ۱۶ ساله، که در اعتراضات دهدشت جان باخته را نشان می‌دهد که جمعیتی انبوه سوگواری می‌کنند.

این مراسم روز جمعه یکم مهر در روستای «دره‌لبک» در استان کهگیلویه و بویر احمد برگزار شده است. با قطعی اینترنت، گزارش‌های ویدئویی با تأخیر انتشار می‌یابند.

مراسم تدفین پدرام آذرنوش ۱۶ساله، یکی از قربانیان اعتراضات اخیر در روستای دره‌لبک کهگیلویه

No media source currently available

0:000:01:020:00

 دانلود 

بازداشت «بیش از ۶۰ نفر» در اشنویه

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» گزارش داده که در اشنویه نیروهای امنیتی از صبح شنبه دوم مهر، با هجوم به خانه‌های شهروندان، «بیش از ۶۰ نفر» را بازداشت کرده‌اند.

«هه‌نگاو» در ساعات گذشته گزارش داده بود که «نیروهای دولتی کنترل موثر را بر شهر از دست داده‌اند.»

شامگاه جمعه ویدئویی از انبوه جمعیت در شهر اشنویه منتشر شد که در میان صدای پس‌زمینه شلیک و انفجار، فریاد می‌زدند «آزاد!»