جزئیاتی از آسیب بینایی دانش آموز پس از تنبیه معلم

08.11.1401 مدرسه آنلاین

چند روز پیش خبری در فضای مجازی ناظر بر تنیبه بدنی یک دانش آموز در استان سیستان و بلوچستان منتشر شد که هولناک بود.مدرسه آنلاین-مستند به این خبر در یکی از مدارس شهرستان خاش معلم پرورشی دانش آموزی را به گونه ای تنبه کرد که چشم او آسیب دید و خونین شد.

حالا روزنامه هم میهن جزئیاتی بیشتر از این اتفاق تلخ را روایت کرده است.

بر اساس این روایت یکی از چشمان دانش‌آموز روستایی شهرستان خاش در پی تنبیه معلم پرورشی با شلنگ به خون نشست، ۲۰ درصد بینائی‌اش آسیب دید و حالا آب مروارید آورده است. علی، دانش‌آموز کلاس چهارم به هم‌میهن می‌گوید؛  معلم به صورت مستقیم سه ضربه با شلنگ به او زده. یکی به دست، دومی به سینه و سومی به صورت.
دو ماجرای متفاوت از برخورد فیزیکی با این دانش‌آموز اهل روستای نصرت آباد شهرستان خاش سیستان و بلوچستان روایت می‌شود. مدیر مدرسه می‌گوید شوخی بود و پدر دانش‌آموز و دانش‌آموز تنبیه‌شده، تاکید می‌کنند که ضربه به‌طور مستقیم به صورت خورده است و به احتمال زیاد چشم این دانش‌آموز نیاز به جراحی دارد.
ماجرای وارد شدن ضربه به چشم دانش‌آموز کلاس چهارمی مدرسه پیام نصرت آباد، روستایی در ۵ کیلومتری شهرستان خاش سیستان و بلوچستان، اواسط هفته گذشته خبری شد. خبر هم با انتشار تصویر چشم و پلک زخم‌شده دانش‌آموز ۱۰ ساله رسانه‌ای شد. پدر دانش‌آموز همان ابتدا تاکید کرد که معلم پرورشی مدرسه به‌طور مستقیم با شلنگ به صورت فرزندش زده و سه روز بعد، مدیر مدرسه که حتی تصویر منتشر شده را ندیده به هم‌میهن می‌گوید که تنبیه در کار نبوده و معلم از روی شوخی ضربه‌ای به دانش‌آموز به اسم علی محمدزهی وارد کرده که به دلیل بی‌احتیاطی خود دانش‌آموز، ضربه به صورتش خورده است.
علی، اما صحبت‌های مدیر مدرسه را رد می‌کند. او به هم‌میهن می‌گوید که ضربه را معلم به‌طور مستقیم به چشم او زده است: «معلم افتاد دنبالم. من هم فرار کردم و رسیدم به در بسته کلاس و دیگر راهی برای فرار نداشتم.  معلم هم سه ضربه به من زد. یکی به دستم، یکی به سینه‌ام و دیگری به چشم چپم. بعد هم وقتی دید چشمم آسیب دید، گفت برو چشمت را بشور. او به‌طور مستقیم به چشمم ضربه زد. بعد از این ضربه، چشمم خیلی درد گرفت و از آن اشک می‌آمد. بعدش، اما معلم اصلا نیامد ببیند چه اتفاقی برای چشمم افتاده.» علی می‌گوید که معلمان این مدرسه شلنگ در دست دارند، شلنگی که بلند است و خیلی سفت و کلفت. این شلنگ همیشه دست‌شان است. بچه‌ها را با همین شلنگ می‌زنند. قبلا هم زیاد به من زده بودند، اما تاکنون کسی مثل او آسیب ندیده است.
حالا خانواده «علی» به هم‌میهن می‌گویند که چشم چپ بر اثر این ضربه، خونریزی کرده، ۲۰ درصد بینایی آسیب دیده و آب مروارید آورده است. پدر هم به هم‌میهن می‌گوید که به گفته متخصصان چشم‌پزشک، به احتمال ۹۹ درصد باید عمل شود، اما منتظرند خونریزی چشم قطع شود. پدر تاکنون جز یک صورت‌جلسه در بیمارستان، پیگیری حقوقی و انتظامی انجام نداده و منتظر است وضعیت فرزندش مشخص شود.
بر اساس ماده ۸۱ آیین نامه اجرایی جدید مدارس مصوب سال ۱۴۰۰، تنبیه بدنی دانش‌آموز و سوءرفتار با او به هر دلیل و تحت هر شرایطی ممنوع است و با متخلفان برابر قوانین و مقررات رفتار می‌شود. مدیر مدرسه باید همکاران خود را نسبت به امور انضباطی (ممنوعیت تنبیه بدنی و سوء رفتار با دانش‌آموز) آگاه کند. منظور از سوء رفتار هرگونه فعل یا ترک فعل عمدی که سلامت جسمی، روانی، اخلاقی یا اجتماعی کودک و نوجوان را در معرض خطر و آسیب قرار دهد از قبیل ضرب و جرح، محبوس کردن، سوء استفاده جنسی، توهین یا تهدید نسبت به کودک یا نوجوان در صورتی که جنبه تعدیلی نداشته باشد با قرار دادن در شرایط سخت یا قرار دادن او در شرایط سخت و غیر متعارف و یا خودداری از کمک به او است.
با این همه، اما از ابتدای امسال چندین مورد برخورد فیزیکی در مدارس گزارش شده است. یک مورد از آن مربوط به اواخر فروردین امسال در دبیرستان دوره اول روستایی در آستارا بود و دیگری مربوط می‌شود به اواسط مهر امسال در شهرستان بهار که معلم ضربات متعددی به یکی از دانش‌آموزان وارد کرد. خبر دوم در پی انتشار ویدئویی که یکی از دانش‌آموزان آن را گرفته رسانه‌ای شد و گفته می‌شود دانش‌آموز بر اثر این ضربات بی‌هوش می‌شود. مرداد امسال بود که معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره میزان شکایت والدین با موضوع تنبیه بدنی در مدرسه اعلام کرده بود که سال گذشته حدود ۴۰ مورد پرونده اتهامی با این موضوع رسیدگی شد و برای آن هم رای صادر شد. اما آماری از موارد تنبیه بدنی امسال در دست نیست.