۴.۱.۱۴۰۱(رادیوفردا)
پخش قسمت اول از مجموعه نوروزی «مهمونی»، کار تازه ایرج طهماسب بازیگر و کارگردان مجموعههای تلویزیونی کودک و نوجوان با واکنشهای تندی مواجه شده است.در بخشی از این برنامه مجری برنامه با مهمان بحثی را درباره «بیرون رفتن، برنگشتن و گرفتن خواهر» او پیش میکشد، موضوعی که منتقدان آن را یادآور حوادث رخ داده در اعتراضهای سراسری ۱۴۰۱ میدانند و آقای طهماسب را به آنچه «دهنکجی» و «بیحرمتی» به قربانیان خشونتهای حکومتی این اعتراضها توصیف شده، متهم میکنند.عدهای هم پرداختن به مسئله ازدواج را با استفاده از مصدر «گرفتن»، نشانهای از نگاه به گفته آنها سنتی و ارتجاعی ایرج طهماسب به زنان دانستهاند.حتی آتش شاکرمی خاله نیکا، از قربانیان خشونتهای حکومتی شهریور ماه گذشته، با انتقادی تند حرفهای مطرحشده در این برش کوتاه از مجموعه «مهمون» را مصداق بارز آنچه شکنجه نامید،گرفته است.در برابر دیگرانی هم در مقام دفاع از آقای طهماسب برخاستند و آنچه را که در این برنامه به تصویر کشیده شد مصداق طنز سیاه عنوان کردند.حتی منتقدانی هم بودند که تغییرات اجتماعی پدید آمده را به رخ کشیدند تا بگویند، به گیرندههایتان دست نزنید چرا که ایرج طهماسب تغییری نکرده، او در جای خودش ایستاده اما این جامعه ایران است که جلوتر رفته است.رادیوفردا در میزگردی با حضور جلال سعیدی، طنزپرداز ساکن پراگ، مهدی عبداللهزاده نویسنده و روزنامهنگار سینمایی در سوئیس، و جمشید برزگر، تحلیلگر سیاسی در لندن، به این موضوع پرداخته است.جلال سعیدی در این میزگرد معتقد است که اگر ایرج طهماسب میخواهد برای جامعه بعد از جنبش زن، زندگی، آزادی، طنز بسازد، باید سطح طنز خود را بازنگری و به روز رسانی کند.مهدی عبداللهزاده میگوید که ایرج طهماسب در طنز خودش به سمت کمدی سیاه رفته و همه قواعد را هم رعایت کرده و در نهایت فضایی به وجود آورده که اگر حساسیت وجود نداشت میتوانست اتفاقًا یاریرسان باشد تا ما جور دیگری نگاه کنیم.جمشید برزگر، شوخی مطرحشده در طنز ایرج طهماسب را «شوخی نسنجیده»ای میداند و میگوید در یک فضای دوقطبی شده اساساً به گفته این تحلیلگر جایی برای این شوخی و قدرت تحمل اجتماعی آن وجود ندارد.
آخرین دیدگاهها