هشدار درباره خطر جانی برای آرات حسینی؛ تمرین‌های سخت ورزشی صفحات رشد این کودک را بسته است

20.02.1402 ایران اینترنشنال

روز سه‌شنبه باشگاه سپاهان خبر داد جان آرات حسینی، کودک معروف اینستاگرامی، به دلیل فشار فیزیکی نامتناسب و فشار روانی از سوی پدرش در خطر است. به گفته مسوولان باشگاه، فشار تمرینی بالا باعث شده صفحات رشد این کودک بسته شود و سپاهان نمی‌تواند مسوولیت به خطر افتادن جانش را گردن بگیرد.

آرات، کودک ۱۰ ساله‌ای که به دلیل حرکات نمایشی و تمرین‌های سختی که از خردسالی با فشار پدرش، محمد حسینی انجام می‌داد، به چهره معروف اینستاگرامی تبدیل شد. او اسفند سال گذشته به باشگاه سپاهان اصفهان منتقل شد اما نوزدهم اردیبهشت و پس از ۶۵ روز، همکاری‌اش با این باشگاه به پایان رسید.

محمدعلی بصیریان، مدیر آکادمی سپاهان پس از انتشار خبر جدایی آرات از این باشگاه، در گفت‌وگو با ورزش سه هشدار داد که سلامتی و حتی جان این کودک در معرض خطری جدی است.

به گفته بصیریان، در مدتی که آرات در سپاهان بود مشاوره‌های مختلفی با او انجام شد که نشان می‌داد او «بسیار تحت فشار است و احتمال ایجاد خطر برای بچه و باشگاه زیاد بود».

بصیریان با انتقاد از نگاه غیرحرفه‌ای پدر آرات گفت که همین فشارها باعث شد این کودک نتواند در “انگلیس” بماند و به ایران برگردد.

مدیر آکادمی سپاهان درباره تجربه دو ماهه حضور آرات در این باشگاه و وضعیت سلامتی او هم گفت: «این بچه وقتی سر تمرین می‌آمد، می‌دیدیم که دست روی سینه‌اش می‌گذارد، به نظر می‌رسید خسته است و تحت فشار تمرینی سنگین قرار داشت.»

بصیریان ادامه داد: «چند بار دیدیم که بدون هماهنگی با مربی و ما، صبح این بچه را به ورزشگاه می‌آوردند و هوازی با او کار می‌کردند، بدون این‌که به مربی بدنساز گفته و با باشگاه هماهنگ کرده باشند. این رفتارها با این بچه خطرناک بود و ممکن بود اتفاقی برایش بیفتد. احتمال این که این مسوولیت (به خطر افتادن سلامتی آرات) به گردن باشگاه بیفتد، وجود داشت.»

او درباره وضعیت نگران‌کننده آرات هم هشدار داد و گفت: «فشار تمرینی بالا باعث شده صفحات رشد بچه بسته شود. این بچه نیاز دارد تمریناتش تغییر کند تا بتواند رشد کند. آرات بچگی و بازیگوشی نکرده و از نظر ذهنی با همه بچه‌ها کاملا متفاوت است.»

بخشی دیگر از سخنان مدیر آکادمی سپاهان درباره درخواست‌های مالی محمد حسینی، پدر آرات از این باشگاه و «نگاه بیزینسی» او به فرزندش است.

بر اساس این سخنان، پدر آرات از باشگاه درخواست «یک خانه مبله بزرگ و ۴۰ میلیون تومان هزینه ماهانه و تغذیه موردنظر خودش» را کرده بود.

انتشار این صحبت‌ها، واکنش‌هایی را نیز در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته و بسیاری از کاربران از نبود قوانین حمایت از کودکان در ایران برای جلوگیری از آزار آرات ۱۰ ساله نوشتند.

پیش از این و در سال‌های گذشته هم بسیاری از فعالان حقوق کودکان و کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره «کودک‌آزاری» و محرومیت آرات از «حق کودکی و بازی» از سوی پدرش انتقاد کرده بودند.

منابع نزدیک به خانواده آرات پیش از این گفته بودند که او با مربی‌گری پدر از «یک سالگی» فعالیت سخت ورزشی خود را در رشته‌ ژیمناستیک و آکروبات شروع کرده است.