اجرای حکم اعدام هفت زندانی بلوچ از جمله یک کودک مجرم

1402.05.29 کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، به نقل از حال وش؛ سحرگاه امروز شنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱ حکم اعدام هفت زندانی بلوچ با اتهامات قتل و مواد مخدر در زندانهای زاهدان، زابل و ایرانشهر اجرا شد.

از میان سه زندانی که روز گذشته در زندان زابل جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بودند یک زندانی با اخذ رضایت از اعدام رهایی یافت و یک زندانی با اخذ مهلت ۲۰ روزه جهت جلب رضایت خانواده مقتول به بند بازگردانده شد.

اعدام پنج زندانی بلوچ در زندان زاهدان از جمله یک کودک مجرم

سحرگاه امروز شنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱ حکم اعدام پنج زندانی بنامهای امید عالیزهی ۲۱ ساله ( کودک مجرم) و مرتضی دهواری با اتهام قتل، و عبدالباسط براهویی ۲۳ ساله، عبدالرحیم اسماعیل زهی ۳۰ ساله و محسن سالارزهی ۲۸ ساله با اتهام مواد مخدر اجرا شد.

امید عالیزهی (کودک مجرم)، فرزند گل محمد اهل و ساکن زاهدان بوده است که در سال ۹۶ در سن ۱۶ سالگی در زاهدان بازداشت شد. وی در یک درگیری خیابانی متهم به قتل شده و مدت ۲ سال در بند کانون اصلاح و تربیت زندان زاهدان محبوس بوده است. وی پس از آن به بند یک زندان زاهدان منتقل شد.

مرتضی دهواری ۲۴ ساله فرزند الله داد متاهل و دارای یک فرزند خردسال، اهل و ساکن روستای محمدی از بخش اسپیج سراوان بوده است. وی در سال ۹۸ با اتهام قتل ناپدری خود در سراوان بازداشت شد.

عبدالباسط براهویی فرزند نادر ۲۳ ساله، متاهل و دارای یک فرزند خردسال،‌ اهل و ساکن زاهدان بوده است. وی در سال ۹۸ با اتهام مواد مخدر در زاهدان بازداشت شد.

عبدالرحیم اسماعیل زهی فرزند محمد، ۳۰ ساله، دارای دو همسر و سه فرزند خردسال، اهل و ساکن زاهدان، در سال ۹۹ با اتهام مواد مخدر در زاهدان بازداشت شد.

محسن سالار زهی معروف به شهداد خارکوهی فرزند حنیف حدودا ۲۸ ساله، متاهل و دارای فرزند خردسال،‌ اهل و ساکن زاهدان بوده است. وی از سال ۹۸ با اتهام مواد مخدر در زاهدان بازداشت شد.

این پنج زندانی روز پنجشنبه ۲۷ مرداد جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان زاهدان منتقل شدند.

روز گذشته جمعه ۲۸ مرداد خانواده این زندانیان موفق به آخرین ملاقات با عزیزانشان شدند.

اعدام یک زندانی بلوچ در زندان ایرانشهر

سحرگاه امروز ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱ حکم اعدام یک زندانی بلوچ بنام نادر براهویی ۳۰ ساله با اتهام مواد مخدر در زندان ایرانشهر اجرا شد.

نادر براهویی ۳۰ ساله فرزند امید، متاهل و دارای یک فرزند خردسال اهل زاهدان با اتهام مواد مخدر در سال ۹۷ در ایرانشهر بازداشت شد. وی از همان زمان در زندان ایرانشهر بوده است.

گفته میشود نادر در روز پنجشنبه ۲۸ مرداد جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده و خانواده وی آخرین دیدار را با او انجام داده اند.

اعدام یک زندانی بلوچ در زندان زابل

سحرگاه امروز شنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱ حکم اعدام یک زندانی بلوچ بنام مهدی پیری با اتهام مواد مخدر در زندان زابل اجرا شد. همراه با مهدی پیری دو زندانی دیگر بنامهای امین پیری و قاسم سنچولی با اتهام قتل به سلول انفرادی منتقل شده بودند که با اخذ رضایت و مهلت از خانواده مقتول به بند بازگردانده شدند.

مهدی پیری فرزند علیجان اهل روستای پیری در سال ۹۸ با اتهام مواد مخدر بازداشت شده و توسط قاضی بابایی در دادگاه انقلاب زابل به اعدام محکوم شد.

گفته میشود امین پیری با اتهام قتل در سال ۹۷، با اخذ رضایت از خانواده شاکی از اعدام رهایی یافت و قاسم سنچولی با اتهام قتل در سال ۹۶، با اخذ مهلت ۲۰ روزه جهت جلب رضایت خانواده شاکی، هر دو به بند یک زندان زاهدان بازگردانده شدند.

این سه زندانی روز پنجشنبه ۲۷ مرداد جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بودند و روز گذشته جمعه ۲۸ مرداد آخرین دیدار را با خانواده انجام دادند.

با احتساب اعدام هفت زندانی بلوچ در زندانهای زاهدان، زابل و ایرانشهر، شمار اعدامها از ابتدای سال ۱۴۰۱ به دستکم ۲۸۴ نفر رسید.

شایان ذکر است در روز ۲۷ مرداد نیز پنج زندانی از جمله چهار زندانی بلوچ در زندان یزد اعدام شده بودند.