«تحصیل بی‌کیفیت و ترک تحصیل‌های فراوان» محصول ۴ دهه سیاست‎‌ آموزشی جمهوری اسلامی در ایران

1402.06.14 bbc

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران به تازگی آماری را در حوزه بازماندگان از تحصیل منتشر کرده که بسیاری از کارشناسان آموزش و پرورش آن را برای آینده تحصیلی کودکان ایران عمیقا نگران‌کننده توصیف کرده‌اند.

برمبنای گزارش این مرکز که تحت عنوان «بررسی روند ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل درآموزش و پرورش» در رسانه‌های ایران منعکس شده است، تنها در سال تحصیلی گذشته بیش ۱ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۲۹۱ کودک از تحصیل بازمانده‌اند که نسبت به آمار شش سال گذشته ۱۷ درصد افزایش داشته است.

این گزارش حاکی است که تعداد دانش‌آموزان ترک تحصیلی در سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ برابر با ۳۴۷هزارو ۲۰۳ نفر بوده که حالا از مرز یک میلیون نفر گذشته است.

همین آمار در مطبوعات داخلی بازتاب متفاوتی داشته است به ویژه رسانه‌های اصولگرا هر کدام سعی کرده‌اند که با سمت و سوی گرایش خود به حکومت این معضل را بررسی کنند.

روزنامه رسالت در شماره روز دوشنبه در گزارش با عنوان «ریشه‌های ترک تحصیل»‌ با اعضای انجمن حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل گفت‌وگو کرده است که می‌گویند: «درصد بالای کسانی که از چرخه آموزش بازمی‌مانند به‌روشنی نشان می‌دهد طی سال‌های گذشته کار چندانی برای گسترش پوشش آموزشی و جلوگیری از ترک تحصیل زودرس نوجوانان انجام‌نشده است.»