وعده وزارت آموزش‌وپرورش برای جبران کمبود معلم در ایران

1402,07,30 ایسنا

درحالی‌که امروز ۳۰ مهر۱۴۰۲، درست یک‌ماه از آغاز به کار مدارس در سال تحصیلی جدید می‌گذرد، همچنان طبق گفته‌های نایب‌رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ۲۳ هزار کلاس در در ایران، بدون معلم هستند.

«محمد وحیدی»، هفته اول مهر در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مصوبه وزیر آموزش‌وپرورش برای حضور بازنشستگان در کلاس‌های درس اعلام کرد: «بازنشستگان از این موضوع استقبال نمی‌کنند و فعالیتی در مدارس بر‌عهده ندارند، زیرا ۲ سال است که پاداش خود را دریافت نکرده‌اند».

امروز یکشنبه ۳۰مهر۱۴۰۲ اما، سخنگو و معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش‌و‌پرورش در خصوص معضل کمبود معلم در کلاس‌های درس، مدعی ورود ۲۵ هزار معلم جدید از ابتدای آبان شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران «ایسنا»، «علی فرهادی» مدعی شد بخشی از ظرفیت‌های خالی مانده، توسط آزمون‌های بعدی جذب خواهند شد.

این ادعا درحالی توسط آموزش‌وپرورش مطرح شده است که به گزارش «شبکه شرق»، برخی از مدیران مدارس در ایران برای پرکردن کلاس‌های درس، از والدین دانش‌آموزان خواسته‌اند که بر سر کلاس‌ها حاضر شوند.

روزنامه اعتماد نیز پیش‌از این به نقل از مرکز آمار ایران نوشت: «در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، بیش از ۵۵۶ هزار کودک در بازه سنی ۱۵ تا ۱۷ سال از تحصیل بازماندند که بیش از ۲۹۵ هزار نفر آن‌ها پسر، و بیش از ۲۶۱ هزار نفر هم دختر هستند.»

بنابر این گزارش، ترک‌تحصیل کودکان به‌دلایل مختلف که اصلی‌ترین آن فقر و محرومیت است، رخ می‌دهد. این کودکان کلاس درس خود را با خیابان، بازار و کار در کودکی عوض می‌کنند.

در ادامه گزارش مرکز آمار ایران، به‌دلایل دیگر ترک‌تحصیل دانش‌آموزان از‌جمله «افزایش مدارس غیر‌انتفاعی» و محرومیت‌های ناشی از دوران پاندمی کرونا اشاره شده است.