آسیب نخاعی دختر دانش‌آموز با ورزش اجباری و پاسخ آموزش و پرورش

فرستنده:  محمد رضا برزگر Mohammadreza Barzegar

دختر ١٥ ساله ای در یکی از مدرسه های مشکین شهر به دلیل انجام حركات کششی در زنگ ورزش، دچار آسیب نخاعی شده و از آبان ماه امسال بستری است.

خانواده وی گفته اند که او بر اثر بی‌توجهی مربي ورزش مدرسه «بنت الهدی ۲» مشكين شهر از آبان ماه امسال دچار این حادثه شده و پس از عمل جراحی، نمی تواند راه برود. اما ریاست آموزش و پرورش مشگین شهر گفته است این دانش آمور از قبل ضایعه نخاعی داشته و برای برعهده گرفتن مسوولیت این حادثه منتظر رای قضایی خواهند ماند.

 به نوشته شهروند، در زنگ ورزش، به‌خاطر سرد بودن هوا قرار شد کلاس در نمازخانه مدرسه برگزار شود.  وقتی دانش‌آموزان در نمازخانه حضور یافتند، مربی ورزش مدرسه مجبورشان کرد بدون هیچ‌گونه نرمش و آمادگی بدنی، حرکات کششی انجام دهند.

«ميترا ولي محمدي»، دانش آموز آسیب دیده  گفته است: «موقع انجام حركات انعطافي بود كه ناگهان كمرم صدایی داد ودرد شديدي را احساس كردم.  درد به‌حدی شدید بود که ديگر نتوانستم ورزش را انجام دهم.  آن روز هر طوری بود تا پایان ساعت مدرسه درد را تحمل کردم. دو روز تمام با همان كمردرد سر کردم. صبح روز شنبه با کمک مادرم لباس‌هایم را پوشیدم و به مدرسه رفتم. اما فقط توانستم یک زنگ درد کمرم را تحمل کنم. »

پدر میترا نیز گفته است: «در جلفا مشغول کار بودم که همسرم تماس گرفت و من را درجریان ماجرا گذاشت. سریع به مشکین‌شهر رفتم و دخترم را به بیمارستان ولی عصر بردیم. پزشک بیمارستان دخترم را معاینه کرد و فقط یک آمپول برای او تجویز کرد. پس از ترزیق آمپول، میترا را به خانه بردیم به امید این‌که تا چند ساعت دیگر حالش خوب می‌شود اما نه‌تنها حالش بهتر نشد، بلکه تمام حس پاهایش را نیز از دست داد. تصميم گرفتیم تا او را نزد يك پزشک متخصص ببریم. وقتی متخصص مغز و اعصاب میترا را معاینه کرد، گفت به احتمال زیاد نخاع دخترم دچار آسيب‌ديدگی شده است و باید هرچه سریع تر اورا به بیمارستان فاطمی اردبيل ببریم تا تحت عمل جراحی قرار بگیرد.»

سرانجام میترا تحت عمل جراحی قرار گرفت اما نتیجه عمل آن چیزی نبود که خانواده دختر نوجوان انتظارش را داشتند: «چند ساعت پشت در اتاق عمل چشم انتظار شنیدن خبری از بازگشت سلامتی میترا بودیم اما متأسفانه وقتی پزشک از اتاق عمل خارج شد گفت هرکاری از دست‌شان بر می‌آمده انجام داده‌اند اما فقط یک‌درصد احتمال دارد دخترم خوب شود. از یک طرف دخترم دیگر نمی‌توانست راه برود و از طرف دیگر خرج مخارج بیمارستان و درمان برایمان گران درآمده بود. برای درخواست کمک به آموزش و پرورش مراجعه کردم. ابتدا رییس آموزش و پرورش گفت همه هزینه‌های بیمارستان را پرداخت خواهند کرد امابعد به ما گفتند هیچ کاری برایمان انجام نمی‌دهند. پزشک معالجش  ۱۰۰ جلسه فیزیوتراپی تجویز کرده است. من كارگري مي‌كنم و از طرفي اجاره‌نشین هستم. هر جلسه فیزیوتراپی که در خانه برای دخترم تجویز شده است، هزینه هنگفتی را می‌طلبد. من توان پرداخت آن را ندارم. آموزش و پرورش خود را کنار کشیده و بیمه دانش‌آموزی هم تاکنون هیچ‌درصدی از مخارج این حادثه را پرداخت نکرده است. من نیز از کار خود به‌خاطر رسیدگی به دخترم زده‌ام و در امورات زندگی روزمره مانده‌ام.چندین‌بار به دفتر نماینده شهر مراجعه کردم، رییس دفتر وی از آموزش و پرورش خواستار رسیدگی شد اما تاکنون هیچ اقدامی نشده است. تنها کمکی که از طرف نماینده شهرستان به این دختر شده، 400هزار تومان کمک نقدی بوده است.»

اما به گزارش ساوالان خبر،«محمدرسول حسین نژاد»، ییس آموزش و پرورش مشگین شهر گفته است در حال پی گیری موضوع هستند و در مراجع قضایی هر تصمیمی گرفته شود، آموزش و پرورش اجرا می کند.

وی به مشگین رسا گفته است:«موضوع را از طریق مدرسه و دوستان جویا شدیم اما برخی از اظهارات خانواده وی بر خلاف واقعیت مشاهده شده است به طوری که بعد از تحقیق و بررسی موضوع مشخص شد که مربی ورزشی جهت تقویت دانش آموزان برای اجرای آزمون هر هفته پس از گرم کردن دانش اموزان، آن ها را به اجرای آزمون های انعطاف پذیری فرا می خواند و در این راستا روز چهارشنبه، ۵ آذر ماه سال جاری طبق روال گذشته به نرمش و ورزش خود ادامه دادند.»

او افزود: «براساس اظهارات مربی ورزشی، افرادی که دچار مشکلات کوچک هم‌چون کمر درد بودند، به مربی گفته اند و مربی اعلام کرده که این حالت ها مشکلی ایجاد نمی کند و این نوجوان نیز با سوء برداشت از این موضوع، به تمرینات خود ادامه می دهد. این در حالی بود که بعد از پرس و جو متوجه شدیم کمر درد وی از قبل هم سابقه داشته است. اما بعد از اجرای ورزش، کمر درد وی شدت بیش‌تری یافته و  لنگ لنگان از مدرسه خارج شده و با والدین خود به پزشک مراجعه کرده است. علت درد هم کشیدگی عضلانی تشخیص داده شده بود.»

حسین نژاد توضیح داد: « این دانش آموز روز شنبه بعد از دو روز از حادثه در مدرسه حاضر شده بود اما به علت درد شدید با والدین وی تماس گرفته شده است تا به وضعیت دانش آموز رسیدگی شود. بعد از مراجعه دو باره به پزشک، دکتر متوجه وخامت اوضاع وی شده و او را به بیمارستان اردبیل انتقال داده است. در همان روز با حضور تیمی از کارکنان آموزش و پرورش در بیمارستان اردبیل از وی عیادت شده و بالغ بر ۲۰ میلیون ریال نیز به صورت دستی در طول یک ماه گذشته به خانواده جهت انجام مراحل درمان پرداخت شده است. در طول این مدت نیز چندین بار با حضور در بیمارستان و منزل وی، از دانش آموز عیادت کرده ایم. بنابراین، آموزش و پرورش از روز اول پی‌گیر موضوع بوده و بیش از توان قانونی خود در این خصوص اقدامات انجام داده است. این که خانواده وی ادعا کرده که این اداره در قبال این حادثه بی تفاوت بوده کاملاً کذب است.»

رییس آموزش و پرورش مشگین شهربا بیان این که این احتمال وجود دارد از قبل ضایعه نخایی در وی وجود داشته و در تمرینات ورزشی شدت بیش تری گرفته است، گفت:« نمی توان بدون اسناد و مدارک و بدون اثبات صحت موضوع ،آموزش و پرورش را متهم کرد. بنابراین، این اداره نیز بدون اثبات موضوع نمی تواند کارهای بیش تری انجام دهد.»

وی اضافه کرد: «برای اثبات این حادثه و رسیدن به نتیجه نهایی طبق خواسته و توافق انجام شده از طریق مراجع قضایی اقدام شده است و برای برعهده گرفتن مسوولیت این حادثه منتظر نظر کارشناسان و پزشک قانونی هستیم تا در مورد آن تصمیم گیری منطقی و قانونی شود و حق و حقوقی از بین نرود.اداره آموزش و پرورش نیز تابع قانون است.»

براساس یک نظر سنجی، بیش از 80 درصد دانش‌آموزان دختر ایرانی به علت فقر حرکتی، به اختلالات ساختار قامتی از طیف ضیعف تا شدید مبتلا هستند این در حالی است که از امکانات ورزشی مناسبی برخوردار نیستند. ایران وایر 25 دیماه