محرومیت تحصیلی در شمالی‌ترین نقطه کُردستان

فرستنده: محمد رضا برزگر   Mohammadreza Barzegar

دانش‌آموزان کُرد در یک منطقه‌ی آزاد تجاری در شمالی‌ترین نقطه کُردستان ایران از کمترین امکانات آموزشی برای تحصیل محروم گشته‌اند.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، مدارس مقطع ابتدایی در منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ماکو که مشتمل بر ٥ روستای می‌باشد با مشکلات فراوانی به ویژه در فصل زمستان مواجه هستند.

محرومیت این روستاها از لحاظ آموزش و پرورش طی گزارشی در خبرگزاری تسنیم انعکاس یافته و در آن به بخشی از درد و رنج دانش‌آموزان کُردستانی اشاره شده است.

در روستای “یاریم قیه” ٦٢ دانش‌آموز دختر و پسر در مدرسه‌ای با ٣ کلاس درس می‌خوانند که دود بخاری نفتی، سقف چکه‌ای و حیاط بدون حصار وضعیت آن را به تصویر می‌کشد.

مدرسه‌ای با ٣ کلاس درس، دود بخاری نفتی، سقف چکه‌ای و حیاط بدون حصار

اینجا مدرسه‌ای است که نه وسایل کمک آموزشی و نه وسایل ورزشی دارد و حتی اگر وسایل ورزشی هم داشت، مربیان از ترس خودروهای عبوری که از جاده‌مرزی تردد می‌کنند‌ترجیح می‌دهند که دانش‌آموزان را در داخل کلاس نگهدارند.

در این منطقه مرزی، مدرسه روستای “خرمن یری” وضعیتی مشابهی دارد و به سبب کمبود کلاس، بالاجبار آبدارخانه تبدیل به کلاس شده است.

مدیر این مدرسه از تأمین نفت مورد نیاز محیط آموزشی توسط والدین دانش‌آموزان خبر داد و گفت: با وجود اینکه چند مرتبه از آموزش و پرورش این شهرستان درخواست تامین وسایل مورد نیاز شده است اما متاسفانه توجهی بدان نشده است.

مدرسه کانکسی روستای “نائب کندی” از مشکلات در امان نبوده و ١٦ دانش‌آموز این مدرسه به علت نبود دستشویی در اطراف این مدرسه، مجبورند که به خانه‌ها خود رفته و بازگردند که در اغلب موارد بسیار دیر بر سر کلاس حاضر می‌شوند.

مدیر مدرسه روستای”قیرکندی” پلدشت: اگر کمک ناچیز مردمی به این مدرسه نباشد، معلوم نیست که چه وضعیتی در فصل زمستان پیش می‌آید

همچنین مدیر مدرسه روستای”قیرکندی” پلدشت در گفتگو با خبرنگار تسنیم از آتش‌سوزی سقف چوبی این مدرسه در دو سال گذشته پرده برداشت و خاطرنشان کرد: اگر کمک ناچیز مردمی به این مدرسه نباشد، معلوم نیست که چه وضعیتی در فصل زمستان پیش می‌آید.

حتی برخی از مدارس این منطقه به اصطلاح آزاد تجاری از نبود برق رنج می‌برند به نحوی که دبستان کانکسی روستای “الهوری‌کندی” پلدشت با ٤٠ دانش‌آموز از برق و گاز محروم می‌باشد.

نکته جالب توجه در این گزارش، علی‌رغم محرومیت فزاینده در این منطقه از کُردستان اما اسامی تمامی مدارس با ایام و مناسبت‌های حکومتی نامگذاری گردیده‌اند.

٢٦ سال تحصیل در یک کانکس

منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو با مساحتی بالغ بر ٥٠٠ هزار هکتار، به عنوان هفتمین منطقه آزاد تجاری و اقتصادی ایران، با برخورد اداری از ظرفیت‌های اقتصادی قابل توجه و امکانات زیربنایی مناسب و حاکمیت مجموعه‌ای از قوانین و مقررات ویژه حمایتی، فرصت‌های قابل توجهی را پیشروی سرمایه‌گزاران داخلی و خارجی فراهم نموده است.

همزمان با انتشار این گزارش، رسانه‌های حکومتی در روزهای موسوم به دهه فجر اقدام به انتشار اخبار مربوط به افتتاح طرح‌های عمرانی می‌کنند.

در این زمینه چندی قبل فرماندار ماکو از بهره‌برداری ٢٧ طرح عمرانی با اعتبار ٤٠ میلیارد تومان خبر داده بود.