عدم رسیدگی به وضعیت جسمانی زندانیان عقیدتی

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:
هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب [دین] ،  آزادی علنی و آشکار کردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است.
ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر:
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

دولت جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند لذا به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با سایر ادیان  قرار داده‌اند.

 مصطفی دانشجو از وکلای دراویش گنابادی روز شنبه 18 بهمن 1393 در زندان اوین دچار حمله قلبی و به بهداری زندان اوین منتقل شد. علی رغم اعلام پزشک بهداری مبنی بر انتقال اورژانسی وی به بیمارستان، ماموران زندان از انتقال وی به خارج از زندان ممانعت کرده و مدعی شدند بدون هماهنگی با دادستانی از این کار معذورند.

حمیدرضا مرادی فعال حقوق دراویش که چندی پیش در حالی که برای مشاوره پزشکی از بیمارستان سینا به بیمارستان شهدای تجریش منتقل می‌شد، از وسط راه به زندان اوین عودت داده شد، هم اکنون بیش از دو هفته است که حتی از مصرف داروهای قلبی خود محروم است.

دستور دادستانی مبنی بر بازگرداندن افشین کرم‌پور از بیمارستان به زندان درمان این درویش زندانی را نیمه کار باقی گذاشت. به این ترتیب در طی کمتر از یک هفته سه تن از فعالان زندانی حقوق دراویش بدون ترخیص پزشک یکی پس از دیگری به زندان اوین منتقل شدند.

جمهوری اسلامی  برای جان انسانها ارزشی قلئل نیست لذا شرایط نامناسب بهداشتی زندان ها، شکنجه های جسمی و روحی بر زندانی و خانوادۀ آنان، لغو ملاقات زندانی با خانواده، تبعید به مناطق دور و عدم دسترسی خانواده برای تامین نیاز های ضروری، خود داری از دریافت دارو برای بیماران و در نهایت ممانعت درمان زندانیان از رایج ترین روش هائیست که در زندان های جمهوری اسلامی مشاهده میشود.

 اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان کانون دفاع از حقوق بشر در ایران ، ضمن محکوم نمودن تبعیض عقیدتی ، خواهان برابری حقوق ایرانیان و نوع بشر فارغ از عقاید مذهبی آنان می‌باشند.

569

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران