گزارشگران بدون مرز: ایران در رده ۱۷۳ رتبه بندی جهانی آزادی رسانه

گزارشگران بدون مرز، جدیدترین رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۵ را منتشر کرد. براساس این رده بندی ایران همانند سال پیش از آن در رده ۱۷۳ باقی مانده است.

براساس این گزارش سه کشور اسکاندیناوی در بین ۱۸۰ کشور در صدر جدول رده بندی سالجاری میلادی قرار دارند. فنلاند در رتبه نخست و پس از آن به ترتیب نروژ و دانمارک قرار دارند.

از سوی دیگر ترکمنستان، کره شمالی و اریتره به عنوان بدترین کشورها از لحاظ آزادی رسانه به ترتیب در قعر این فهرست هستند.

روسیه و چین نیز نسبت به سال گذشته وضعیت بدتری دارند و روسیه با از دست دادن ۴ رده به رتبه ۱۵۲ سقوط کرده و چین نیز با یک رتبه پایین‌تر در رده ۱۷۶ ایستاده است. افغانستان نیز در این جدول در رتبه ۱۲۲ قرار دارد.

در این گزارش با اشاره به اینکه از سال ۲۰۰۳ رده بندی جهانی آزادی رسانه در ایران در حال سقوط آزاد است، آمده است: “انتخاب حسن روحانی، محافظه کار میانه‌رو به ریاست جمهوری در خرداد ماه ۱۳۹۲ تاثیر چندان مثبتی بر وضعیت آزادی اطلاع رسانی نداشته است. رسانه‌ها همچنات توقیف می‌شوند، موج بازداشت‌ روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران، در دو سال اخیر، سازماندهی شده از سوی سپاه پاسداران با همکاری فعالانه دستگاه قضایی تحت نظارت رهبر جمهوری اسلامی، یادآور بازداشت‌های فردای انتخاب پر مناقشه محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸ است. ایران همچنان با ۵۰ فعال رسانه‌ای زندانی یکی از پنج زندان جهان برای روزنامه‌نگاران است.”

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: “رده بندی جهانی آزادی اطلاع رسانی گزارشگران بدون مرز عیان‌گر ناگواری وضعیت آزادی اطلاع رسانی جهان در سال ٢٠١٤ است. آزادی رسانه‌ها در آزمون و فرسوده از منازعات نظامی، تهدید فزاینده نقش‌آفرینان غیر دولتی، آزارگری‌ها به هنگام اعتراضات خیابانی یا با بحران‌های اقتصادی و مالی، در پنج قاره جهان فرو می‌نشیند.”