دانشجویان سها مرتضایی و زهرا خندان را آزاد کنید

طبق ماده ی ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر انسانی سزاوار و محق به دسترسی کامل و برابر به دادرسی آشکار و عادلانه توسط دادگاهی بیطرف و مستقل است تا در برابر هر گونه اتهام جزایی علیه وی، به حقوق و تکالیف وی رسیدگی کند.

همچنین طبق ماده ی ۱۱ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر شخصی متهم به جرمی کیفری، سزاوار و محق است تا زمان احراز و اثبات جرم در برابر قانون، در محکمه ای علنی که تمامی حقوق وی در دفاع از خویشتن تضمین شده باشد، بیگناه تلقی شود.

زهرا خندان و سها مرتضایی بیش از سه هفته است که دستگیر شده‌اند و احتمال می‌رود که بازداشت آن‌ها توسط مأموران اطلاعات سپاه صورت گرفته باشد.

زهرا خندان یکی از دانشجویان محروم از تحصیل دانشگاه امیرکبیر و روزنامه‌نگار است. طبق گزارش‌ها وی پیش‌تر نیز از سوی حراست دانشگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته بوده است. خندان روز ۲۹ دی‌ماه در منزل خود بازداشت شد.

سها مرتضایی، دانشجوی دیگر دانشگاه امیرکبیر نیز روز ۲۹ دی‌ماه پس از یک بازداشت کوتاه‌ مدت آزاد ، اما روز بعد از آن پس از برگزاری دادگاهی مرتبط با حضور در مسابقات والیبال، مجددا بازداشت شد. وی سابقه یک ترم محرومیت از تحصیل در این دانشگاه را دارد.

هنوز از دلیل بازداشت و محل نگهداری این دو فعال دانشجویی خبری در دست نیست.

ما فعالین حقوق بشر در کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجوی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران خواهان آزادی بی قید و شرط این دو دانشجو وکلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی هستم و در صورت وجود اتهام واقعی خواهان علنی بودن دادگاه ها هستیم.

571

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو