پنج دانش‌آموز بر اثر انفجار مین در شهر مرزی مهران زخمی شدند

دریافت از:بهروز معزی     Behrouz Moezi

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی بیراوند، مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام اعلام کرد که این حادثه حوالی ساعت ۱۷ روز یکشنبه ‌۱۱ اسفندماه رخ داده است.

مین منفجر شده از مین‌های برجای مانده از جنگ ایران و عراق بود. این در حالی است که «کنجانچم» پیش از این، از مین پاکسازی شده بود.

پنج دانش‌آموز زخمی شده که به‌گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام بیشتر دچار سوختگی شده‌اند، در حال حاضر در «بیمارستان امام خمینی» ایلام بستری هستند.

استان ایلام ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و به‌طور مستقیم هشت سال با جنگ ایران و عراق درگیر بوده است. این استان یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی آلوده به مین و مواد منفجره دارد که بخشی از آن هنوز پاکسازی نشده است.

در ایلام هر سال عده‌ای بر اثر انفجار مین کشته و یا مجروح می‌شوند.

ایران دومین کشور آلوده به مین در دنیا است. به گفته مسئولان جمهوری اسلامی هنوز ۷۰ هزار هکتار از اراضی‌ ایران آلوده به مین است.

ایران هنوز به پیمان‌نامه اوتاوا (پیمان‌نامه منع استفاده، نگهداری، تولید و جابه‌جا کردن مین ضد نفر) و پیمان‌نامه اسلو (پیمان‌نامه عدم استفاده از بمب‌های خوشه‌ای) نپیوسته است.

بر اساس پیمان اتاوا دولت‌ها موظف‌اند پس از گذشت ۱۰ سال از پایان جنگ کلیه کشتزارها و مزارع را از مین‌ها پاک‌سازی کنند. رادیو زمانه  11 اسفند ماه