اصفهان؛ ریزش سقف کلاس درس ۵ دانش‌آموز را مصدوم کرد

یکشنبه 8 مهر هرانا

خبرگزاری هرانا – مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان از ریزش بخشی از کاهگل سقف یکی از کلاس‌های درس یک مدرسه با قدمت بیش از ۴۰ سال خبر داد و اعلام کرد که در این حادثه پنج دانش‌آموز مصدوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، ریزش بخشی از کاهگل سقف یکی از کلاس‌های درس مدرسه‌ای دخترانه در خیابان ولیعصر اصفهان ناحیه ۴ آموزش‌ و پرورش موجب مصدومیت پنج دانش‌آموز شد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان در این خصوص گفت: پنج دانش آموز مصدوم به مرکز درمانی اعزام شدند. چهار نفر از این دانش‌آموزان پس از دریافت خدمات درمانی ترخیص شدند، اما یک نفر همچنان برای ادامه درمان در بیمارستان بستری است.

منصور شیشه‌فروش با اشاره به اینکه مدرسه قدمتی بیش از ۴۰ سال دارد، توضیح داد: مقرر شد آموزش‌ و پرورش در اسرع وقت مدرسه جایگزینی را برای این واحد آموزشی تعیین کند تا دانش‌آموزان در آن مکان جدید به ادامه تحصیل دهند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: از تعداد ۳۴۳۰۰ کلاس درس استان، ۱۲۵۰۰ کلاس نیاز به مقاوم‌سازی داشته است. ۸۹۶۴ هزار و  کلاس درس تخریبی هم وجود دارد که بایستی وزارت آموزش‌ و پرورش، سازمان نوسازی مدارس و سازمان برنامه و بودجه به‌ منظور بهبود آن اعتبار تخصیص دهند.

وی افزود: در حال حاضر، ۹۵% سیستم گرمایشی مدارس استان استاندارد و ایمن‌سازی شده است. از تعداد ۴۰ مدرسه تحت‌ تأثیر نشست زمین، ۲۱ مدرسه جایگزین و در حال بازسازی است.

مدارس فرسوده و ناایمن در بسیاری از مناطق ایران به‌ویژه در مناطق محروم، جان و سلامت دانش‌آموزان را تهدید می‌کند. بسیاری از این مدارس فاقد امکانات ابتدایی مانند سیستم گرمایشی مناسب و استحکام سازه‌ای هستند و حوادثی همچون آتش‌سوزی و ریزش سقف‌ها به کرات در این محیط‌ها اتفاق می‌افتد. مسئولان دولتی علی‌رغم آگاهی از این مشکلات، بودجه و تلاش کافی برای نوسازی و ایمن‌سازی مدارس اختصاص نمی‌دهند و وعده‌های آنها تاکنون به بهبود ملموسی منجر نشده است. این کوتاهی‌ها حقوق اساسی کودکان برای تحصیل در محیطی امن را نقض می‌کند.