هرهفته چندین کولبر و کاسبکار مرزی جویای نان، کشته و یا زخمی میشوند

ماده 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر : ھر کس حق زندگی ، آزادی و امنيت شخصی دارد.
ماده ی 22 اعلامیه جهانی حقوق بشر : هر شخصی به عنوان عضو جامعه حق امنيت اجتماعی دارد و مجاز است به ياری مساعی ملی و همکاری بين المللی ، حقوق اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ضروری برای حفظ حيثيت و کرامت و رشد آزادانه ی شخصيت خود را ، با توجه به تشکيلات و منابع هر کشور ، به دست آورد.
ماده ی 23 اعلامیه جهانی حقوق بشر : 1 ) هر شخصی حق دارد کار کند ، کار خود را آزادانه برگزيند ، شرايط منصفانه و رضايت بخشی برای کار خواستار باشد و در برابر بی کاری حمايت شود.

به خاطر فقر اقتصادی و روی آوردن مردم مناطق مرزی به کار کولبری،  کشتار این قشر محروم هر روز ادامه دارد و نه تنها مورد توجه مسئولین، مدافعین حقوق بشر و سازمان های سیاسی قرار نگرفته بلکه به یک امر طبیعی و روز مره بدل گشته است.

آری کاسبکاران مناطق مرزی کردستان از جمله ستمدیده ترین اقشار جامعه کردستان هستند که کسی برای جان و زندگی آنها ارزشی قائل نیست و همچنان از وجود یک حامی و پشتیبان دلسوز بی بهره اند.

به مناسبت « هفته وکیل» درسنندج همایشی به عنوان «کشتار کولبرن کُرد» برگزار گردید که متاسفانه از طرف دادستانی انقلاب و عمومی سنندج, برای برگزار کندگان و سخنرانان اعلام جرم شده است :

«گروسی» رئیس دادگستری کردستان، در حین همایش نیز  به اظهارات «ابراهیم اصغرزاده» که در خصوص کشتار کولبرن کُرد توسط نیروهای نظامی ایران سخنرانی صحبت می کرد، به شدت واکنش نشان داده بود و ضمن متهم کردن وی به نا آشنایی با وضعیت کُردستان از مامورین انتظامات درخواست کرده بود که وی را در محل بازداشت کنند.

 دادستان سنندج با اعلام جرم بر علیه برگزارکنندگان و سخنرانان همایش «حقوق شهروندی و نقش وکلای دادگستری در راستای اجرای قوانین حقوق شهروندی» در سنندج، ایشان را به «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» متهم، و اعلام کرده که تحقیقات در این زمینه آغاز شده است!

اعضای کمیته دفاع از حقوق اقوام وملل بار دیگر ضمن محکوم نمودن اینگونه اعمال غیر انسانی و ضد بشری حکومت جمهوری اسلامی ایران، توجه تمامی جوامع بین المللی و نهادهای حقوق بشری را برای واکنش به این دستورالعمل جلب نموده و بمنظور توقف کشتار و زخمی شدن کولبران طلب یاری مینمایند.

 586

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق اقوام و ملل ایرانی