حقوق زن حقوق بشر است.

مادهٔ ۱  اعلاميه جهانی حقوق بشر:

تمام ابنای بشر آزاد زاده شده و در حرمت و حقوق با هم برابرند. همگی دارای عقل و وجدان هستند و بايد با يکديگر با روحيه ای برادرانه رفتار کنند.

مادهٔ  ۷  اعلاميه جهانی حقوق بشر:

همه در برابر قانون مساوی هستند و حق دارند بی هيچ تبعيضی از حمايت يکسان قانون برخوردار شوند . همه حق دارند در مقابل هر تبعيضی که ناقض اعلاميه ی حاضر باشد ، و بر ضد هر تحريکی که برای چنين تبعيضی به عمل آيد ، از حمايت يکسان قانون بهره مند گردند.

بدون شك مبارزات مسالمت ‌آمیز زنان ایران برای رفع تبعیض و برابری حقوق با مردان، با تكیه بر موازین بین‌المللی حقوق بشر یكی از صفحات درخشان تاریخ مبارزات جهانی زنان برای برابری حقوق با مردان است.

ابتكار و نوآوری زنان ایران، شجاعت و استقامت‌شان در مقابل خشونت و سركوب دولتی، ستایش جامعه‌ جهانی از فعالان ایرانی حقوق زن را برانگیخته است.

و این مبارزات حق‌طلبانه‌ علیرغم فشار های روزافزون توسط ماموران حكومتی، همچنان ادامه دارد:

زنان هر گامی كه به سوی برابری حقوق برمی‌دارند، متهم به «توطئه علیه امنیت نظام و ضدیت با اسلام » می‌شوند، و هر زنی كه برای حفظ حیثیت انسانی خود مبارزه كند، از دید حاكمان، « اخلالگر سیاسی » شناخته می‌شود و در معرض خشونت‌های جسمی و روحی دولتی قرار می گیرد.

دولت جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با هنرمندان این مرز و بوم  سر جنگ دارد، با هربهانه  چنگ و دندان نشان می دهد،  و احضار، بازداشت یا  زندانیشان می سازد.

ممانعت از حضور بانوان نوازنده در کنسرت ها از شهر اصفهان آغاز شد و تاکنون بنا بر “قانونی نا نوشته  در 13 شهر بانوان نوازنده” از حضور و اجرای زنده در کنسرت ها منع شده اند، قانونی که  “توسط گروههای فشار به خانم ها و حتی به اداره های ارشاد  استان ها تحمیل شده است”  که تازه ترین آن خبر دستگیری خواننده زنی  در حال اجرای موسیقی زنده  در کرج بود و بی گمان آخرین آن نیز نخواهد بود،  لذا با توجه به  پرشمار بودن بانوان هنرمند در ایران:

ما فعالان حقوق بشر ضمن باور به برابری کامل زن و مرد در حقوق شهروندی و اجتماعی، خواستار توقف هرگونه احضار،  دستگیری، سرکوب، مجازات و یا آزار اذیت  زنان و بویژه بانوان هنرمند کشورمان هستیم .

587

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق زنان