به بازداشت گسترده فعالان سیاسی عرب در خوزستان پایان دهید

عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر:

«میزان بازداشت گزارش شده فعالان حقوق عرب‌های ایران عمیقا نگران کننده است.»

ماده 2 اعلامیه جهانی حقوق بشر

الف/ هر کس ميتواند بدون هيچگونه تمايز مخصوصا از حيث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقيده سياسي يا هر عقيده ديگر و همچنين مليت، وضع اجتماعي، ثروت، نسب يا هر موقعيت ديگر از تمام حقوق و کليه آزاديهائي که در اعلاميه حاضر ذکر شده است بهره مند گردد.

ماده 20  اعلامیه جهانی حقوق بشر

الف/ هر کس حق دارد آزادانه مجامع و جمعيتهاي مسالمت آميز تشکيل دهد.

به گفته سازمان‌های عفو بین الملل و دیدبان حقوق بشر از اواسط ماه مارس امسال حداقل ۷۸ شهروند عرب و احتمالا حتی بیشتر از ۱۰۰ نفر در شهر اهواز یا شهر‌ها و روستاهای اطراف آن، به دلیل اعتراضات مسالمت آمیز بازداشت شده‌اند.

دولت جمهوری اسلامی ایران ناقض دائمی و برنامه ریزی شده حقوق انسانی خصوصا در برخورد با اقوام وملل ایرانی است و هراز گاهی به بهانه های مختلف اقوام و ملل ایرانی را آماج حملات وحشیانه خود قرار میدهد و عده ای را به خاک و خون کشیده و یا راهی زندان میکند.

این بار نیز در خوزستان ده‌ها نفر از فعالان سیاسی عرب را توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی،​ دستگیر کرده است و متاسفانه بنا برگزارش‌های دریافت شده در میان بازداشت‌شدگان کودکان نیز حضور دارند.

بنا بر گزارش،‌ عفو بین الملل و دیدبان حقوق بشر، یکی از بازداشتی‌ها، حاتم عبیات (۳۵ ساله) ساکن شهر حمیدیه است که گفته می‌شود در ساعت دو بامداد روز ششم آوریل در منزلش دستگیر شد.

همچنین مصطفى حیدرى، ۱۷ ساله، ساکن کوی علوی شهر اهواز روز هفتم آوریل دستگیر شده است.

حسیبه حاج صحراوی مدیر بخش خاورمیانه عفو بین الملل میگوید :

 «مقامات ایرانی به جای بازداشت‌های خودسرانه باید افرادی را که به خاطر اعتراضات مسالمت آمیز و بیان نظراتشان دستگیر کرده‌اند آزاد و فورا برای بقیه اتهامات کیفری رسمی مطرح کنند. مقامات ایرانی باید از محاکمه منصفانه این افراد اطمینان حاصل یا آن‌ها را آزاد کنند».

سازمان‌های مدافع حقوق بشر ابراز نگرانی کرده‌اند که بازداشت‌ها در ارتباط با خواست‌های مسالمت‌آمیز افراد برای بیان دیدگاه‌های سیاسی خود یا ابراز عمومی فرهنگ و هویت عربی باشد.

ما فعالان حقوق بشر ضمن ابراز نگرانی از جو امنیتی شدیدی که برخوزستان حاکم شده است از دولتمردان ایران میخواهیم تا 

به بازداشت گسترده  فعالان سیاسی عرب در خوزستان پایان دهند.

جوی که بارها دولت آقای روحانی قول رفع آن را داده بود، ولی نه تنها برطرف نگردید بلکه بر شدت سرکوب‌ها هم اضافه شد.

جناب آقای روحانی، ازدیاد بیکاری و فقر حاکم بر جامعه باعث اعتراضات شهروندان عرب ایران شده است ولی متاسفانه با سکوت شما و برخلاف وعده های داده شد سرکوب‌های نیروهای امنیتی  و دولتی شما فزونی یافته است.

  603

    کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق اقوام وملل ایرانی