نرگس محمدی، امروز سه شنبه توسط مأموران امنیتی بازداشت شد

گفتگوی رادیو بین المللی فرانسه با عبدالکریم لاهیجی،

 رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های دفاع از حقوق بشر

پس از بازداشت نرگس محمدی

نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران، روز یکشنبه گذشته ١٣اردیبهشت/ ٣مه، به دادگاه احضار شده بود، اما از آنجا که وکلای مدافع او پیش از آن به پرونده وی دسترسی نداشتند، قرار بود امروز پرونده را در دادگاه مطالعه کنند. به گزارش وب سایت “کلمه”، مأموران دادستانی گفته‌اند که نرگس محمدی را برای اجرای حکم بازداشت کرده‌اند. وی در منزل خود و پس از تهدید مأموران به شکستن در بازداشت شد.

خانم نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران، که محاکمۀ او از روز یکشنبه در برابر شعبۀ ١٥ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی آغاز شده بود، به تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و تشکیل و عضویت در گروه غیر قانونی متهم شده است. وی پیش از دستگیری در بارۀ اتهامات خود گفته بود که منظور از تبلیغ علیه نظام  گفتگو با “رسانه های بیگانه”، هدف از تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، فعالیت‌های او در کانون مدافعان حقوق بشر و مراد از عضویت در گروه غیر قانونی، پیوستن وی به “لگام” است. “لگام” مخفف لغو گام به گام اعدام است که توسط شماری از شخصیت های سیاسی و فرهنگی مخالف اعدام در ایران تشکیل شده است.

خانم نرگس محمدی کلیۀ این اتهامات را رد کرده و آنها را بی اساس خوانده بود. به گفتۀ وی، پرونده تازه علیه او بدنبال دیدارش با خانم کاترین اشتون، نمایندۀ وقت سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، تشکیل شده است. کاترین اشتون در سفر خود به ایران در روز ١٧ اسفند ماه ١٣٩٢، با شماری از فعالان حقوق زنان در ایران از جمله خانم نرگس محمدی در سفارت اطریش در تهران دیدار و گفتگو کرده بود.

نرگس محمدی در سال ١٣٩٠ با اتهاماتی مشابه به ١١ سال حبس متهم شده بود که این حکم در اسفند ماه همان سال به شش سال کاهش یافت. وی در سال ٩١ برای اجرای حکم به زندان اوین و سپس زندان زنجان منتقل شد و در مرداد ماه به علت بیماری آزاد شد.

گفتگو با عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های دفاع از حقوق بشر05/05/2015گوش کنید

بگفته عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین المللی جامعه های دفاع از حقوق بشر، اصل آزادی وکیل و مصونیت وکلا هرگز در جمهوری اسلامی ایران مورد احترام قرار نگرفته و وکلای مدافع به سبب دفاع از متهمان سیاسی و یا عقیدتی، خود به اتهامات واهی به مجازات های سنگین محکوم شده اند. منبع:       http://rfi.my/1GPe41t [1]