‘تنها نیمی’ از دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان دیپلم می‌گیرند

دریافت از:  حسین کفایت حقیقی   Hossein Kefayat Haghighi 

حمیدرضا پشنگ، یکی از نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس ایران، می‌گوید که تنها نیمی از دانش‌آموزان این استان دیپلم می‌گیرند.

آقای پشنگ به خبرگزاری رسمی مجلس گفته است: “۲۰۰ هزار کودک و نوجوان در استان سیستان و بلوچستان از تحصیل بازمانده‌اند و تنها ۵۰ درصد ورودی‌های مدارس موفق به اخذ مدرک دیپلم می‌شوند، همچنین یک سوم کلاس‌های درس غیراستاندارد است به شکلی که همچنان دیوارها و کف کلاس‌ها خاکی است.”

پیش از این علیرضا نخعی، مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اعلام کرده نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان این استان بی‌سواد هستند و نرخ باسوادی در این استان ۷۹ درصد است که ۷ درصد پایینتر از میانگین کشوری است.

به گفته او سیستان و بلوچستان برای رسیدن به سطح آموزشی مناسب به ۸۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی و ۸ هزار نیروی انسانی بیشتر نیاز دارد.

حمیدرضا پشنگ گفته است که ۷۰ درصد اهالی استان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و سیستان و بلوچستان آخرین استان ایران از حیث توسعه یافتگی است.

‘مناطق آزاد تنها دنبال زمین’

آقای پشنگ در توضیح محرومیت این استان گفته است: “در برخی نقاط افراد باید حدود ۴ کیلومتر راه طی کنند تا بتوانند از آب شرب استفاده کنند” و همچنین “سیستان و بلوچستان تنها استانی است که مرکز آن هم گاز ندارد.”

او گفته است به دلیل نابرابری در اجرای قوانین مربوط به مناطق آزاد، در منطقه آزاد چابهار قاچاق کالا شکل گرفته و “سهم استان از بارگیری و تخلیه کشتی ها صفر است.”

آقای پشنگ از مسئولان منطقه آزاد انتقاد کرده است که “تنها به دنبال ثبت و ضبط مساحت‌های سرزمینی هستند و اهمیتی به ورود کالاهای قاچاق از این بندر نمی‌دهند.”

او گفته با توجه به ساحل ۳۰۰ کیلومتری دریای عمان در استان سیستان و بلوچستان این منطقه ظرفیت زیادی برای سرمایه‌گذاری و رشد دارد.بی بی سی فارسی 13 تیرماه