تعویق ۱۰ روزه اجرای حکم سالار شادی‌زادی و عزل وکیل او

دریافت از:بهروز معزی  Behrouz Moezi

 امروز رشید رفوگران با دریافت پیامکی از سوی برادر سالار

از وکالت این پرونده برکنار شد.

خانواده سالارحاضر به انجام گفت‌وگوی رسانه‌ای نیستند

حکم اعدام سالار شادی‌زادی که قرار بود صبح امروز در محوطه زندان لاکان رشت اجرا شود به مدت ۱۰ روز برای جلب رضایت خانواده مقتول به تعویق افتاد. این در حالی‌ست که ظهر امروز رشید رفوگران با دریافت پیامکی از سوی برادر سالار از وکالت این پرونده برکنار شد. خانواده سالار نیز حاضر به انجام گفت‌وگوی رسانه‌ای نیستند و در حال حاضر سکوت اختیار کرده‌اند.

رفوگران ضمن اعلام خبر عزل خود از وکالت این پرونده توسط مهدی٬ برادر سالار گفت که ظهر امروز برای تقاضای مجدد اعاده دادرسی از دیوان عالی کشور برای موکل خود عازم تهران بود که طی پیامکی از پیگیری این پرونده کنار گذاشته می‌شود. اگرچه در این پیامک دلیل برکناری وی مصلحت‌سنجی خانواده ذکر شده اما به گفته رفوگران به دلیل «حساسیت» جمهوری اسلامی روی وی٬ خانواده سالار «مجبور» به این تصمیم شدند.

وکیل پرونده سالار شادی‌زادی برکناری خود را نشانه خوبی نمی‌داند و معتقد است که «اگر خانواده سالار نتوانند رضایت خانواده مقتول را جلب کنند٬ او حتما اعدام می‌شود». این در حالی‌ست که گروهی از فعالان جامعه مدنی در استان گیلان برای جلب رضایت خانواده مقتول همچنان به پیگیری‌های خود ادامه می‌دهند. در این میان زمزمه‌هایی نیز از حضور هنرمندان در کنار فعالان مدنی در خصوص این پرونده شنیده می‌شود.

خانواده سالار شادی‌زادی روز گذشته طی تماسی مطلع می‌شوند که ساعت ۵ صبح امروز – شنبه ۱۰ مرداد –  موعد اجرای حکم اعدام است. هنگامی‌که آن‌ها به زندان لاکان مراجعه کردند اما پاسخ شنیدند که اعدام سالار ۱۰ روز به تعویق افتاده. خانواده سالار آخرین بار او را در هفتم مرداد ماه سال جاری ملاقات کردند؛ دیداری که ممکن است هرگز تکرار نشود.

سالار جوانی اهل گیلان است که در حال حاضر نزدیک به ۲۵ سال دارد. او هنگامی که ۱۵ ساله بود٬ یکی از دوستان صمیمی خود را که با او رابطه خانوادگی نیز داشت٬ به ضرب چاقو کشت. اگرچه انگیزه اصلی او از این قتل همچنان مشخص نشده اما خودش گفته بود که طی شرط‌بندی با مقتول قرار بود در تاریکی شب به باغی متعلق به خانواده سالار بروند. سالار اما در تماسی که با رفوگران٬ وکیل سابق خود داشت گفته بود که «دعوا بر سر موبایل بوده است».

سالار روایت کرده بود که در تاریکی شب ترسیده بود و چاقویی را که به همراه داشت٬ پرتاب کرد اما به سینه مقتول اصابت کرد. ۲۲ روز بعد سالار کلنگ به دست گرفت٬ زمین آن باغ را شخم زد و پیدا شدن جنازه دوستش را که خودش دفن کرده بود به پلیس اطلاع داد. او پس از بازداشت به قتل دوست خود اعتراف کرد و در سال ۹۲ نیز یک‌بار برای اجرای حکم به قرنطینه منتقل شد اما اعدام او به دلیل تصویب قانون مجازات اسلامی جدید که چند ماهی از آن می‌گذشت٬ برای بررسی بیشتر به تعویق افتاد.

طی این مدت درخواست‌های اعاده دادرسی که توسط وکلای سالار مطرح شده بود٬ پاسخی نگرفت و در نهایت شب گذشته – جمعه ۹ مرداد – او برای بار دیگر به انفرادی منتقل شد تا پیش از طلوع صبح به دار آویخته شود. اجرای حکم اعدام او اما برای بار دوم به تعویق افتاد؛ این‌بار تعویقی کوتاه مدت برای تلاشی دوباره در جلب رضایت خانواده مقتول.

تلاش برای رهایی سالار از اعدام در جامعه بین‌الملل نیز ادامه دارد. طی روزهای گذشته سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اجرای حکم اعدام سالار هشدار داد. طبق این بیانیه در ۹ سال اخیر دست‌کم ۷۲ نوجوان در ایران اعدام‌ شده‌اند. این سازمان پیش‌ از این بیانیه٬ در اطلاعیه‌ دیگری نسبت درباره اعدام افزایش شمار اعدام‌ها را در شش ماهه اول سال جاری میلادی در ایران «بهت‌آور» خوانده بود.

سازمان حقوق بشری ایران نیز ضمن استقبال از تعویق اجرای حکم سالار خواستار لغو مجازات اعدام برای وی شد. به گفته سخن‌گوی این سازمان اما «هنوز امکان اجرای حکم وی در ۱۰ روز آینده به قوت خود باقی است. علاوه بر این حداقل ۱۶۰ مجرم نوجوان دیگر در ایران در انتظار اعدام به سر می‌برند».

دولت نروژ نیز ۸ مرداد ماه سال جاری با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اعدام قریب‌الوقوع سالار شادی‌زادی ابراز نگرانی و تاکید کرد که این دولت٬ سازمان ملل و برخی کشورهای دیگر نگران وضعیت حقوق بشر در ایران هستند. بورگه‌به‌رنده٬ وزیر امور خارجه نروژ نیز در این بیانیه یادآور شد که «حقوق بین‌الملل به صراحت اعلام می‌کند که افرادی که زیر سن ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده‌اند نباید به مجازات اعدام محکوم شوند».

طبق کنوانسیون حقوق کودک که ایران نیز آن را پذیرفته٬ سن مجازات کیفری برای کودکان ۱۸ سال مقرر شده اما جمهوری اسلامی با تکیه بر قوانین شرعی از پذیرفتن هر اصلی که با شرع اسلام مغایرت داشته باشد٬ سر باز می‌زند. در شرع اسلام سن کیفری پسران ۱۵ و دختران ۹ سال تعیین شده است. این بدان معناست که کودکان زیر ۱۸ سال برای هر جرمی به مانند بزرگ‌سالان محاکمه می‌شوند. در حالی که این مساله مغایر با اصول بین‌المللی حقوق بشر است.

سالار شادی‌زادی از امروز ۱۰ روز وقت دارد؛ هم او برای زندگی و هم خانواده‌اش برای جلب رضایت خانواده مقتول. مقتول پسری بود هم‌سن و سال سالار و هم‌بازی او که خانواده‌اش ۲۲ روز به بازگشت او امید داشتند اما با جنازه‌اش مواجه شدند. اکنون اما تصمیم‌گیری برای ادامه حیات یا سلب آن از سالار برعهده خانواده‌ای‌ست که خود سال‌هاست داغ‌دار پسری ۱۵ – ۱۶ است. آن‌ها پیش‌تر گفته بودند که ممکن است به آزادی سالار رضایت دهند؛ اما پای چوبه دار.

اگرچه صبح امروز سالار شادی‌زادی اعدام نشد اما بنا به اخبار منتشر شده٬ ۳ نفر در همان زندان لاکان رشت در ساعات اولیه صبح به جرم‌های مواد مخدر و قتل به دار آویخته شدند. ایران وایر 10 مردادماه