۱۲۵ هزار دانش‌آموز در ایران سابقه مصرف مواد مخدر دارند

فرستنده: احمد کاظمی زاده Ahmad Kazemi Zadeh

پرویز افشار، معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، شنبه ۱۷ مرداد، از سابقه مصرف مواد مخدر در میان ۱۲۵ هزار دانش آموز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، افشار با توضیح این که شیوع مصرف مواد بین یک درصد جمعیت ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری دانش آموزان ایران به معنی شیوع «اعتیاد» نیست، ۷ میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته به آموزش و پروش برای برنامه‌های پیشگیرانه را «کم» دانست و گفت: «این مقدار بودجه با توجه به تعداد دانش آموزان ناچیز است و تنها به ۸ درصد دانش آموزان می‌رسد اما متاسفانه دستگاه‌ها از بودجه خود استفاده نمی‌کنند در حالیکه مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر معین کرده که ستاد ۲۰ درصد بودجه پیشگیری را تأمین کند و ۸۰ درصد دیگر با خود دستگاه‌ها است.»

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد که از میان این تعداد دانش‌آموز، ۱.۱ درصد از قرص اکستازی، ۹ دهم درصد آن‌ها حداقل یک بار حشیش، ۱.۹ درصد تریاک، دو دهم درصد هروئین و چهار دهم درصد شیشه مصرف کرده‌اند.

دانش‌آموزانی که شب‌های امتحان از ریتالین استفاده می‌کنند شامل این جامعه آماری نیستند. آمارهای رسمی ایران تخمین می‌زنند که در ایران بیش از ۲ میلیون نفر معتاد به مواد مخدر هستند.

در تیرماه امسال، علی هاشمی، رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته بود که ۳.۷۴ درصد از معتادان اولین بار در مدرسه این مواد را تجربه کرده‌اند. رادیو زمانه 17 مرداد