مدرسه امن، حق دانش‌آموز و معلم است

دریافت شد از : بهروزخسروی  Behrooz Khosravi

جمعی فرهنگیان و کنشگران مدنی در ایران پیشنهاد کرده‌اند که

روز “نه به خشونت در مدرسه”

درون تقویم رسمی کشور ثبت گردد.

برپایه‌ی گزارشات انتشار یافته، طی روزهای اخیر شماری از معلمان و فرهنگیان با صدور بیانیه‌ای، نخستین سالگرد فوت معلم بروجردی را گرامی داشته و نسبت به تبعات خشونت در جامعه و مدرسه و مشکلاتی که در مدرسه سبب ساز خشونت است، هشدار دادند.

در یکم آذر ماه سال گذشته محسن خشخاشی، دبیر برجسته‌ی فیزیک شهرستان بروجرد، با ضربه‌های چاقوی یک دانش آموزان ١٥ ساله،جان خود را از دست داد.

امضاء‌کنندگان نامه عنوان کرده‌اند که خشونت در مدرسه، ریشه‌هایی در خود آموزش و پرورش هم دارد و در برشمردن دلایل آن از آمار بالای دانش آموزان کلاس، کمبود و یا نبود مشاور پرورشی و مددکار اجتماعی کارآمد و کارشناس، فضای غیر شاد مدرسه‌ها، کمبود امکانات ورزشی، درس‌های خسته کننده و حجم بالای آنها، نبود یا ضعف قانون و آیین نامه‌های حمایتی از حقوق معلم، کم اعتبار شدن جایگاه معلم و ..نام می‌برند.

شرایط نامناسب آموزشی و کاری، بخش دیگری از بیانیه‌ی معلمان را تشکیل می‌دهد و همزمان هشدار می‌دهند که آموزش و پرورش ایران، آسیب‌دیده و آسیب‌زاست و باید در اولویت برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها بنشیند.

در بیانیه به دولت روحانی پیشنهاد شده که روز یکم آذر ماه سال را “روز نه به خشونت در مدرسه” بنامد و همزمان دو پرسش را مطرح می‌کنند که نخست آموزش و پرورش ایران برای افکار عمومی روشن سازند که از سال گذشته تاکنون برای جلوگیری از بروز خشونت در مدرسه، چه برنامه‌هایی را به اجرا درآورده‌اند؟ و دوم اینکه توضیح دهند که چگونه طرح‌هایی همچون کم کردن یک چهارم از فرهنگیان رسمی کشور که مشغول اجرای آن هستند را می‌توان در راستای کاهش خشونت در مدرسه‌ها ارزیابی نمود و نه افزایش آن؟
وبسایت کانون صنفی معلمان ایران متن نامه را انتشار داده است.

فعالین مدنی در این راستا با راه‌اندازی کمپین “نه به خشونت در مدارس” از معلمان و فرهنگیان می‌خواهند که با امضاء بیانیه به کمپین ملحق شوند.

سعید پیوندی، جامعه شناس و استاد دانشگاه در پاریس درباره خشونت در مدارس ایران طی مصاحبه‌ای می‌گوید که: “دولت می تواند در کاهش میزان خشونت و به وجود آوردن یک فرهنگ جدید در جامعه نقش بسیار فعالی بازی کند، اما چنین اراده‌ای از سوی دولت دیده نمی‌شود و از همین رو نه تنها شاهد بازتولید، بلکه شاهد تشدید اشکال خشونت هستیم.” آژانس کردپا 30 آبان