نگرانی دانش آموزان روستاهای نطنز از حوادث جاده ای مسیر مدرسه

فرستنده خبر: امیر رضائی   Amir Rezaei

تراژدی تصادف دانش آموزان روستاهای ده آباد، فمی و متین آباد بخش بادرود در مسیر 6 کیلومتری تا مدرسه خانواده ها را نگران کرده است.

 دانش آموزان این روستاها برای ادامه تحصیل از مقطع متوسطه ناچارند هر روز جاده ای را طی کنند که همواره اضطراب سانحه برای دانش آموزان و نگرانی برای خانواده ها به همراه دارد.

روستای متین آباد فاقد مقطع متوسطه دوره اول است و دانش آموزان این روستا برای گذراندن این دوره تحصیلی ناچار به طی مسیر 6 کیلومتری تا روستای ده آباد هستند.

دانش آموزان این مقطع در روستای فمی نیز که یکی از روستاهای پر جمعیت بخش کویری بادرود با جمعیت یکهزار و 200 نفری است، پس از گذشت پنج سال هنوز در دو ساختمان متروکه استیجاری و در بدترین شرایط به تحصیل مشغول هستند.

به رغم گذشت یک سال از آغاز عملیات اجرایی آموزشگاه متوسطه اول دکتر شریعتی، این طرح همچنان به دلایلی از جمله نبود اعتبار لازم و کافی نیمه کاره رها شده است.

مردم و مسئولان این روستا با دیدن هر مسئولی تنها خواسته خود را تکمیل این طرح نیمه کاره عنوان می کنند تا شاید در ایام تابستان 95 این معضل آموزشی برای همیشه حل و فصل گردد.

رئیس شورای اسلامی روستای فمی گفت: در سال گذشته با پیگیری‌های انجام‌ شده از سوی نماینده مجلس و اداره آموزش و پرورش بادرود و همچنین اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان اعتباری به میزان یک میلیارد و 800 میلیون ریال از بودجه ماده 180 جذب و ساخت آموزشگاه سه کلاسه جدید در ابتدای ورودی روستا شروع شد.

احمدرضا حسن‌پور افزود: این طرح تاکنون بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما از حدود 4 ماه قبل تاکنون هیچ اقدام مثبتی در جهت تکمیل طرح صورت نگرفته و راکد مانده است.

وی تاکید کرد: با توجه به این که این آموزشگاه بین 2 روستای متین آباد و فمی قرارگرفته با اتمام ساخت و راه اندازی آن دانش آموزان روستای متین آباد دیگر نیازی به طی مسیر 6 کیلومتری پرحادثه ده آباد را نخواهند داشت و این مسیر به 2 کیلومتر با اجرای این طرح کاهش می یابد.

حسن پور گفت: اگر این واحد آموزشی در موعد مقرر ساخته شده بود امروز شاهد از دست رفتن و کشته شدن دانش آموزان پایه نهم از روستای متین آباد نبودیم.

همچنین پدر یکی از دانش آموزان روستای متین آباد گفت: نبود مدرسه متوسطه اول در روستا باعث شده تا دانش آموزان برای رفتن به مدرسه جاده کم عرض و پرخطر این روستا تا ده آباد را طی کنند.

احمدعلی اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: 2 سال قبل نیز یکی از دانش اموزان روستای فمی به علت سانحه تصادف از ناحیه گردن، پا و کمر مجروح و اکنون گرفتار ویلچر و تخت شده است.

وی از دانش آموزان به عنوان مهمترین سرمایه های انسانی آینده کشور یاد کرد و گفت: آنان باید در مدارسی تحصیل کنند که خانواده ها برای رفت و آمد آنان نگران نباشند.

اسماعیل زاده پیگیری مسئولان آموزش و پرورش برای تکمیل فضای آموزشی نیمه کاره روستای فمی را خواستار شد و گفت: با بهره برداری از این آموزشگاه ضمن برطرف شدن مشکلات دانش آموزان این روستا دانش آموزان مجبور نیستند

مسافت 6 کیلومتری به روستای ده آباد را طی کنند و شاهد حوادث تلخ و دلخراش عزیزان خود باشیم.
رئیس اداره آموزش و پرورش بادرود نیز کمبود فضای آموزشی ویژه دانش آموزان دخترانه و پسرانه مقطع متوسطه دوره اول در روستاهای فمی ومتین آباد را تایید کرد.

محمود آقا دوست ابراز امیدواری کرد: با پیگیری های انجام شده و قول مساعد مدیرکل نوسازی آموزش و پرورش استان اصفهان و تامین اعتبار لازم این آموزشگاه تا پایان تابستان امسال تکمیل و آماده بهره برداری شود.

هادی علیزاده رئیس شورای اسلامی روستای متین آباد هم با اشاره به دغدغه خانواده ها در خصوص رفت و آمد فرزندانشان برای ادامه تحصیل به روستای ده آباد گفت: شمار قابل توجهی از والدین دانش آموز دختر و پسر هر روز افزون بر تقبل پرداخت هزینه، از خطر ناشی از احتمال بروز حوادث جاده نگران هستند.

براساس گزارش خبرنگار ایرنا به نقل از شاهدان عینی طی یک سال گذشته چهار دانش آموزان در این مسیر کشته و تعدادی نیز زخمی شده اند.

2 تن از دانش آموزان پایه نهم آموزشگاه شهید هاشمی نژاد ده آباد طی هفته جاری با موتورسیکلت عازم شرکت در جلسه امتحان نوبت آخر سال تحصیلی بودند که در مسیر فمی به ده آباد پس از برخورد با نیسان یک تن کشته و دیگری هم اکنون در بیمارستان در بخش آی سی یو بستری است.

این قبیل حوادث می طلبد تا مسئولان نوسازی استان، نماینده مردم در مجلس و دیگر مسئولان در جهت تکمیل واحد آموزشی دکتر شریعتی اقدامی عاجل بنمایند تا دانش آموزان با آسودگی خاطر به تحصیل ادامه دهند.

همچنین روستاهای ده آباد، فمی و متین آباد فاقد آموزشگاه در مقطع متوسطه دوره دوم هستند و 140 دانش آموز دختر و پسر این روستاها ناچارند مسیر 15 کیلومتری را برای تحصیل در مدارس خالدآباد و بادرود نطنز طی کنند.

سه هزار و 800 دانش آموز در مجموع در مدارس منطقه بادرود از توابع شهرستان نطنز در فاصله حدود 130 کیلومتری شمال اصفهان مشغول به تحصیل هستند. ایرنا:| تاریخ خبر: 12/03/1395 |